لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۹

"آیا امریکا دوباره در افغانستان اشتباهی را مرتکب خواهد شد؟"


  • واشنگتن ایگزَمِنر

مجله واشنگتن ایگزَمِنر در شماره اخیرش یک مقاله را در مورد افغانستان تحت عنوان "آیا امریکا دوباره در افغانستان اشتباهی را مرتکب خواهد شد؟" نشر کرده‎است.

ستیفن والت استاد پوهنتون هاروارد در مقاله این سوال را مطرح کرده‎است که هدف رئیس جمهور دونالد ترمپ از اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان چیست؟

مجله واشنگتن ایگزَمِنر می‎نویسد که این سوال با در نظرداشت پیشنهادات اعزام سه هزار تا پنج هزار سرباز اضافی امریکا به افغانستان مطرح شده‎است.

در مقاله آمده است که ترمپ به قوماندانان امریکایی صلاحیت گسترده داده‎است که در مورد فرستادن سربازان اضافی به افغانستان تصمیم بگیرند.

به گفته ستیفن والت نویسنده مقاله، رئیس جمهور ترمپ شاید هر پیشنهاد پنتاگون را درین قسمت منظور کند.

والت نوشته‎است که اگر ترمپ با اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان توافق کند، این اشتباهی خواهد بود که بارک اوباما رئیس جمهور پیشین امریکا نیز مرتکب شده بود.

در مقاله مجله واشنگتن ایگزَمِنر گفته شده‎است که وضعیت فعلی افغانستان مشابه سال ۲۰۰۹ است که در آن زمان بارک اوباما رئیس جمهور امریکابود و این وضعیت نشان می‎دهد،امریکا به هر مقدارپولی که مصرف کند افغانستان با ثبات نخواهد شد.

ستیفن والت در بخشی ازین مقاله نوشته‎است با آنکه حکومت اشرف غنی در مقایسه به حکومت به رهبری حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان با امریکا روابط دوستانه دارد اما به گفته وی فساد اداری، مشکلات سیاسی و تاخیر در برگزاری انتخابات، افغانستان را در وضعیتی قرار داده که این کشور در سال ۲۰۰۹ شاهد بود.

در مقاله آمده‎است مقام‎های وزارت دفاع امریکا که روی ستراتیژی در قبال افغانستان کار می‎کنند، کداموضاحت قانع کننده ارائه نکرده‎اند کهچرا تصور می‎کنند که با فرستادن ۵ هزار سرباز تازه نفس کاری رابه پیش خواهند بردند که با ۱۴۰ هزار عسکر انجام نشد.

مجله واشنگتن ایگزَمِنر همچنان نوشته‎است که مشکل در تعداد سربازان، جدول زمانی اعزام سربازان و یا چگونگی دخالت در جنگ نیست بلکه مشکل در ستراتیژی ناکام دولت سازی در افغانستان است.

  • فارن افیرز

نشریه فارن افیرز در یک مطلب می‎نویسد مقام‎های بلند پایه امریکایی پس از ۵ ماه ارزیابی،به رئیس جمهور دونالد ترمپ پیشنهاد کرده‎اند که چند هزار سرباز دیگر به افغانستان اعزام کند.

اما این نشریه به نقل از کارشناسان می‎نویسد که صرف فرستادن عساکر ستراتیژی را نمی‎سازد بلکه لازم است که این کار در مورد افغانستان در چوکات یک ستراتیژی منسجم صورت گیرد.

فارن آفیرز می‎نویسد که اکنون می‎شود بالای چهار ستراتیژی در بخش های دولت سازی، مصالحه، محار کردن فعالیت‎های شورشیان مسلح و جا به جایی نیروها غور صورت گیرد.

در مطلب فارن آفیرز آمده است که ازین میان هر ستراتیژی دارای اهداف خاص، تیوری کامیابی، مصارف و خطرات است.

این نشریه در آخر می‎نویسد که اداره ترمپ باید هر ستراتیژی را جداگانه بررسی و با در نظرداشت نتایج مثبت آن تصمیم دشوار را اتخاذ کند.

به نوشته نشریه این تصمیم باید پیش از فرستادن عساکر دیگر امریکایی و ناتو به افغانستان گرفته شود.

XS
SM
MD
LG