لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۲

ترمپ چگونه می‌تواند در جنگ افغانستان به پیروزی برسد؟


فارن پالیسی

نشریه فارن پالیسی در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان "رئیس جمهور ترمپ چگونه می‌تواند در جنگ افغانستان به پیروزی برسد."

به نوشته نشریه جنگ افغانستان برای امنیت ملی امریکا بسیار مهم است چون القاعده هنوز کاملاً شکست نخورده است. علاوه بر آن جنگ افغانستان یک آزمایش مهم برای اعتماد و تعهدات رهبری امریکا می‌باشد.

نشریه می‌نویسد، پیروزی در جنگ افغانستان برای رئیس جمهور ترمپ که طولانی‌ترین جنگ تاریخ کشورش را به میراث گرفته‌است امکان پذیر است.

بعضی از تنقید کنندگان با طولانی شدن این جنگ چنین نظر دارند که اگر تا حال در این جنگ پیروزی بدست نیامده پس پیروزی امکان پذیر نیست.

اما امریکا تا حال نتوانسته کمک نظامی و ملکی کافی به افغانستان برساند و صبر و حوصله کافی هم نشان نداده‌است که در این جنگ پیروز شود.

در قدم اول برای پیروزی در پهلوی کمک‌های نظامی کمک‌های ملکی بسیار مهم است. علاوه بر آن قوای امریکا باید عملاً به قوای نظامی افغانستان کمک کند تا این قوا خودش توانایی جنگ علیه شورشیان را بدست آورد.

پروژه‌های باید در افغانستان ایجاد شوند که مردم در درازمدت به آن امیدوار باشند، ولی کشورهای کمک دهنده در این ساحه سرمایه گذاری نکرده و سیاست‌های حکومت افغانستان هم نتوانسته این راه را باز نماید.

پس به نوشته نشریه جای تعجب نیست که بعد از این همه سال‌ها کمک‌های جهانی، افغانستان هنوز هم در توانایی و ظرفیت از عقب مانده‌ترین کشورهای جهان می‌باشد.

نشریه فارن پالیسی می‌افزاید پیروزی در جنگ افغانستان برای منافع مختلف امنیت ملی امریکا در جنوب آسیا، شرق میانه و سراسر جهان مهم می‌باشد. از سوی دیگر رئیس جمهور ترمپ که در داخل کشور با ماجراها و بحران‌های دشوار مقابل است با پایان گذاشتن نقطه پیروزی در جنگ افغانستان می‌تواند فشار‌های داخلی را هم برخود کاهش دهد.

اندین اکسپرس

روزنامه اندین اکسپرس در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان "زمینه بزرگ همکاری بین چین، هندوستان و امریکا در افغانستان مساعد می‌باشد."

نویسنده مطلب در روزنامه اندین اکسپرس پروفیسر بارنت روبین که با افغانستان و منطقه آشنایی کامل دارد به اختلافات و رقابت‌ها بین امریکا و چین و چین و هندوستان در بخش‌های مختلف اشاره نموده می‌نویسد این سه کشور در افغانستان می‌توانند مسیر اختلاف را کنار بگذارند و راه همکاری را باز کنند.

به نوشته اندین اکسپرس این گونه همکاری در بخش تعلیم و تربیه دپلومات‌های افغان و گسترش شبکه زراعتی افغانستان از پنج‌سال به این سو بین امریکا و چین جریان دارد و اگر در این همکاری هندوستان هم داخل شود این به منفعت هر سه کشور یعنی چین، هندوستان و افغانستان می‌باشد.

علاوه بر آن چنین یک همکاری نشان می‌دهد که نقش هندوستان را در افغانستان مهم می‌شمارد در حالی که چین با پاکستان چنین یک همکاری را پیشنهاد نکرده‌است.

به نوشته پروفیسور بارنت روبین در اجلاس اخیری که بین امریکا، چین و هندوستان در هند برگزار شد بر چنین همکاری تأکید گردید.

به نوشته وی، اکنون افغانستان می‌تواند یک میدان مهم همکاری بین این سه کشور بزرگ اقتصادی جهان باشد که در نهایت زمینه نجات افغانستان را هم فراهم سازد.

XS
SM
MD
LG