لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۲

انترنشنل بزنس تایمز: پاکستان دروازه چمن را بنابر دلایل انسانی باز گشود


  • انترنشنل بزنس تایمز

نشریۀ انترنشنل بزنس تایمز می‎نویسد که پاکستان عبورگاه مرزی سپین بولدک را بنابر دلایل انسانی باز گشود.

نشریه می‎نویسد که عبورگاه چمن-سپین بولدک بعد از درگیری اخیر نیروهای سرحدی دوکشور که در آن بنوشتۀ نشریه پانزده نفر کشته شد مسدود شده بود.

انترنیشنل بزنس تایمز می‎نویسد که اردوی پاکستان در اعلامیۀ روز شنبه خود گفت که این عبورگاه را که تقریبا یکماه مسدود بود بنابر دلایل انسانی دوباره می‎گشاید.

نشریه می‎نویسد که عبورگاه سپین بولدک به مناسبت حلول ماه رمضان گشوده شد.

انترنشنل بیزنس تایمز از قول محمد شریف غرزی یک کارمند شعبۀ پاسپورت افغانستان در سپین بولدک نوشته که با استقبال از بازگشایی این عبورگاه گفته‎است که این یک خبر بزرگ برای همه است چون بخاطر روزه مردم زیر فشار بودند.

سپس نشریه به برخورد اخیر میان نیروهای سرحدی دوکشور در سپین بولدک پرداخته که همدیگر را به آغار آن متهم ساختند.

جانب پاکستانی بعد از درگیری ادعا کرد که نخست نیروهای افغانستان بر سربازان پاکستانی که گروه‎های سرشماری را همراهی می‎کردند فیر نمودند اما جانب افغانی گفت نیروهای پاکستانی آغازگر درگیری بودند.

  • ستراتفور

در حالی‎که نشریۀ انترنشنل بزنس تایمز به بازگشایی عبورگاه مرزی سپین بولدک پرداخته‎است نشریۀ امریکایی ستراتفور یک مطلب تحلیلی در بارۀ افزایش محتمل نیروهای امریکایی در افغانستان نوشته‎است.

ستراتفور در فشردۀ پیش بینی خود می‎نویسد که اگر رئیس جمهور ترمپ موافقه کند و وزارت دفاع امریکا سربازان تازه نفس به افغانستان بفرستد این اقدام نیروهای افغان را نیرومند خواهد ساخت تا طالبان را به حد کافی ضعیف و مایل به صلح سازند.

ولی اگر عوامل عمدۀ ادامه جنگ و از جمله ضعف نیروهای افغان و حمایت پاکستان از شورشیان طالب برطرف نشوند دورنمای پایان جنگ کمرنگ خواهد بود.

نشریۀ ستراتفور می‎افزاید که به علت ناررسایی‎ها در تحکیم سرحدات افغانستان و پاکستان شبه نظامیان با استفاده از مناطق مرزی دو کشور به حملات عبور مرزی خود در هر دو کشور ادامه خواهند داد که این امر تلاش‎های پایان دادن جنگ را پیچیده تر می‎سازد.

نشریه می‎نویسد در حالی‎که راه‎های مداخله در افغانستان درین مرحلۀ تاریخ آزمایش شده و معروف است راه‎های خارج شدن ازین کشور چندان واضح و روشن نیست.

و این وضعیت نا مساعدیست که رئیس جمهور ترمپ در تصمیم فرستادن پنج هزار عسکر تازه نفس به افغانستان به آن روبرو است.

نشریه می‎نویسد که اگر رئیس جهمور ترمپ موافقه کند و این سربازان به افغانستان فرستاده شوند واشنگتن سهمگیری خود در جنگ افغانستان را که در زمامداری دو رئیس جمهور سابق امریکا ادامه یافت شدت خواهد بخشید.

این اقدام مستلزم اعطای صلاحیت‎های بیشتر به سربازان امریکایی در میدان جنگ خواهد شد و امکان دارد باعث سهمگیری مناسب از جانب کشورهای ناتو هم شود.

XS
SM
MD
LG