لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۵

اداره انکشاف زون پایتخت: از غصب ۳۷ هزار جریب زمین جلوگیری شده‌است


ادارۀ مستقل انکشاف زون پایتخت می‌گوید، در جریان یک سال این اداره توانسته از غصب ۳۷ هزار جریب زمین دولتی در زون مرکز جلوگیری نماید.

الهام عمر هوتکی رئیس این اداره روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که آنان این کار را به وسیله انجنیران و قلم انجام داده‌اند، نه استفاده از قوه.

وی گفت:

"در ساحات تحت پروژه ما زون پایتخت و این اداره یک اداره ملکی است و ما قوت نظامی نداریم لیکن با شفافیت و پشتکار که یک اداره می‌تواند داشته باشد، ما توانستیم از غصب هزاران جریب زمین دولتی جلوگیری نمائیم تنها رقمی را که فعلاً گفته می‌توانم ۳۷ هزار جریب زمین دولتی را از غصب نگهداری کردیم."

آقای هوتکی می‌گوید، علاوه بر این، ادارۀ مستقل انکشاف زون پایتخت توانسته بیش از ۵ هزار جریب زمین دولتی را که قبلاً غصب شده بود، دوباره بگیرد.

به‌گفته آقای هوتکی، این اداره به کمک همکاران و انجنیران توانسته در زمین‌های متذکره پروژه‌های انکشافی راه اندازی کند.

بر اساس معلومات ادارۀ مستقل انکشاف زون پایتخت، این اداره از یک سال بدین‌سو علاوه بر زون مرکزی کابل، در ولایات لوگر، پروان و کاپیسا فعالیت می‌نماید.

برنامه‌سازی، طرح، دیزاین و ایجاد راهکار‌ها اهداف اساسی اداره مستقل انکشاف زون پایتخت می‌باشند.

این سخنان در حالی مطرح می‌گردند که هنوز هم مشکل غصب زمین‌های دولتی از سوی زورمندان در کشور حل نگردیده و در حال حاضر زمین‌های دولتی از سوی برخی افراد غصب گردیده‌اند.

با این همه شماری از کارشناسان اقتصادی این اقدام ادارۀ مستقل انکشاف زون پایتخت را مؤثر دانسته می‌گویند که اگر این زمین‌ها واقعاً دوباره برگردانده شوند و روی آن سرمایه‌گذاری صورت گیرد، به‌خاطر رشد سکتور خصوصی، تقویت رشد اقتصاد کشور و اشتغال‌زایی مؤثر می‌باشد.

عبدالقادر جیلانی یک‌تن از این کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"اگر زمین از غصب بیرون شود و بالای آن سرمایه‌گذاری صورت گیرد و برای سرمایه‌گذاران این زمین واگذار شود با قرارداد طویل‌المدت از یک طرف عواید زیاد می‌شود، سکتور خصوصی تقویت می‌شود و تجارت نیز رشد می‌کند."

آقای جیلانی می‌گوید، با سرمایه‌گذاری روی زمین‌های دولتی که از غصب بیرون شده‌اند، برای هزاران جوان زمینه کار مساعد می‌گردد و تجارت افغانستان نیز پیشرفت می‌نماید.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG