لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۴

تبصره سندی مارنینگ هیرالد روی اعزام سربازان آسترالیایی به افغانستان


  • نیویارک تایمز​

روزنامۀ نیویارک تایمز در مقالۀ در مورد جنگ روان در افغانستان پرسیده‎است که آیا با اعزام هزاران سرباز تازه نفس به این کشور وضعیت امنیتی روان تغییر خواهد کرد؟

درین مقاله آمده‎است که ایالات متحده امریکا شانزده سال است که در طولانی‌ترین جنگ در تاریخ این کشور در افغانستان دخیل بوده‎است.

در ادامه این مقاله می‎خوانیم که ایالات متحده تاکنون بیش از ۸۰۰ میلیارد دالر مصرف کرده و بیش از ۲ هزار سربازش را در افغانستان از دست داده‎است.

با این وصف، مقاله نویس گفته‎است که نه تنها که هنوز امنیت در افغانستان برقرار نشده بلکه چنین به نظر می‎آید که هر چیز به عقب می‎رود.

مقاله نویس پرسیده‎است اکنون که از اعزام سه هزار تا ۵ هزار سرباز اضافی به افغانستان سخن زده می‎شود، آیا این می‎تواند با توجه به زمانی که صد هزار سرباز امریکایی در افغانستان حضور داشت، پیروزی این کشور را در افغانستان یقینی سازد.

نیویارک تایمز با اشاره به وضعیت امنیتی روان در افغانستان نوشته‎است، در حالی که طالبان ابتکار جنگ را در دست گرفته و در تلاش گسترش مناطق تحت کنترول‌شان اند، دیگر گروه‌های تندرو مانند القاعده و گروه داعش هم برای خود جای پای پیدا کرده‎اند.

  • سندی مارنینگ هیرالد​

روزنامۀ آسترالیایی سندی مارنینگ هیرالد هم در مورد موضوع اعزام سربازان اضافی آسترالیایی به افغانستان نوشته‎است.

عنوان این مقاله پرسش را این گونه مطرح کرده که کارشناسان از اعزام سربازان اضافی به افغانستان حمایت می‎کنند، اما شماری از آنان می‎پرسند که ستراتیژی کجاست؟

نویسنده به این باور است که کارشناسان امور امنیتی از فیصلۀ حکومت آسترالیا برای فرستادن ۳۰ آموزگار نظامی دیگر به افغانستان در جنگ علیه طالبان حمایت کرده‎اند ولی گفته‎اند که به یک راهکار ستراتیژیک نیاز است.

سندی مارنینگ هیرالد نوشته‎است، پس از آن که حکومت مالکوم ترنبول صدراعظم آسترالیا افزایش نیروهای آسترالیایی را به افغانستان اعلام کرد، پیتر لیهی لوی درستیز پیشین اردوی این کشور گفت که ائتلاف به رهبری ناتو نیاز دارد تا بر پاکستان فشار آورند تا لانه‌های امن مستقر در امتداد سرحد را نابود کند.

  • نیوزیلاند هیرالد

روزنامۀ نیوزیلاند هیرالد هم به همین موضوع پرداخته و نوشته‎است که ایالات متحده امریکا ازین کشور خواسته است که شمار سربازانش را درین کشور از ده تن به دوازده تن افزایش دهد.

روزنامه از قول بل انگلش صدراعظم نیوزیلاند نوشته‎است که گفته حکومت این کشور در هفته‌های آینده در مورد این درخواست غور خواهد کرد.

او افزوده‎است که کشورش به عنوان یک مددرسان بین‎المللی می‎خواهد در مناطق نقش خود را افزایش دهد که از آن بی‌ثباتی به جاهای دیگر می‎تواند سرایت کند و بر مردم نیوزیلاند هم اثر بگذارد.

XS
SM
MD
LG