لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۹

ارگ شواهد دخالت پاکستان در افغانستان را در نشست "پروسه کابل" ارائه می‌کند


حکومت افغانستان می‎گوید که در نشست "پروسه کابل"، شواهدی که دخالت پاکستان در حمله روز چهارشنبه در کابل را هویدا می‎کند، ارائه می‎شود، در کنار آن اسناد قبلی نیز به جامعه جهانی شریک ساخته خواهند شد.

نجیب آزاد معاون سخنگوی ریاست جمهوری روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت که در این نشست در کنار مداخلات قبلی پاکستان، روی حمله اخیر در کابل نیز بحث خواهد شد.

آزاد: به جهان، منطقه و کشورهای اسلامی صدا می‎زنیم و قناعت شان می‎دهیم.
آزاد: به جهان، منطقه و کشورهای اسلامی صدا می‎زنیم و قناعت شان می‎دهیم.

آزاد گفت:

"هرجای که برای شکایت مهم باشد، ما بر ضد پاکستان شکایت خود را آن‌جا می‎رسانیم، به جهان، منطقه و کشورهای اسلامی صدا می‎زنیم و قناعت‌شان می‎دهیم. این‎ها مواردی‎ اند که در نشست جهانی "پروسه کابل" در شش جون روی دست داریم در کنار آن پس از اجماع ملی هر اقدامی که می‎شود به مشوره ملت خواهد بود."

وی افزود، نشست "پروسه کابل" در شش ماه جون سال روان به میزبانی کابل برگزار می‎شود.

به‌گفته وی، در نشست "پروسه کابل" ۲۴ کشور و سه سازمان جهانی از جمله بخش ملکی ناتو، سازمان ملل و اتحادیه اروپا شرکت خواهند کرد و روی مسایل امنیتی افغانستان و مواردی دیگر بحث خواهد شد.

آقای آزاد گفت این نشست یک فرصت خوب است تا حکومت افغانستان از مداخله پاکستان به اشتراک کننده‌گان شکایت کند.

پیش از این هم حکومت افغانستان به سازمان ملل از مداخله پاکستان در امور افغانستان شکایت کرده، اما سازمان ملل تا هنوز در این مورد اقدامی نکرده‎است.

این در حالیست که روز چهارشنبه یک حمله مرگبار در کابل صورت گرفت که در آن به‌گفته وزارت صحت عامه ۸۰ تن کشته و بیش از ۴۰۰ تن دیگر زخم برداشتند.

ریاست امنیت ملی افغانستان با نشر اعلامیۀ گفته‎است که این حمله از سوی شبکه حقانی به همکاری مستقیم شبکه استخباراتی پاکستان یا "ای اس ای" پلان شده‎است.

از سوی هم وژمه ساپی یک عضو کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه به حکومت پیشنهاد می‎کند که ازین نشست باید بهره‌برداری عظیم کند.

ساپی: ازین نشست باید بهره برداری عظیم کند.
ساپی: ازین نشست باید بهره برداری عظیم کند.

او افزود:

"گزارش‎های استخباراتی که نزد حکومت موجود است، باید مستند شود و به شورای امنیت سازمان ملل‌متحد سپرده شود تا بالای آن غور و بررسی صورت گیرد."

  • اما پرسش این‌جاست که این‌گونه اقدامات بر ضد پاکستان نتیجه‌یی خواهد داشت یا مانند گذشته بی‌نتیجه پایان می‎یابد؟

ودیر صافی کارشناس سیاسی می‎گوید که باید بالای پاکستان فشار وارد شود تا مخالفان مسلح را به میز مذاکره با حکومت افغانستان بکشاند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG