لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۵

گارنیزیون کابل: شماری از تظاهر کننده‌های روز جمعه مسلح بودند


جنرال گل نبی احمدزی قوماندان گارنیزیون کابل در نشست خبری شب گذشته گفت، شماری از تظاهر کنندگان با خود اسلحۀ سبک داشتند.

او افزود که نیروهای امنیتی افغانستان هرگز به سوی مردم تیراندازی نمی‌کنند ولی در تظاهرات دیروز قانون نقض شد، به سوی نیروهای امنیتی تیر اندازی صورت گرفت و شماری از سربازان زخمی شدند.

وی در ادامه گفت:

" آیا شما در جریان کدام تظاهرات افراد مسلح را دیده‌اید؟ متأسفانه تعدادی از مردم با تفنگ و تفنگچه آمده بودند. ما اسناد داریم. ما میان سربازان خود هم تلفات داریم."

قوماندان گارنیزیون کابل می‎افزاید که اعتراض بر حکومت و ابراز نارضایتی حق هر افغان است ولی توسل به اسلحه و خشونت راه مناسب استفاده از این حق نیست.

جنرال احمدزی می‌گوید تظاهرات مسالمت آمیز قوانین خاص خود را دارد که باید مراعات شوند ولی سازماندهندگان تظاهرات دیروز در بارۀ برنامۀ خود به حکومت هیچ اطلاعی نداده بودند.

جنرال گل نبی احمدزی قوماندان گارنیزیون کابل
جنرال گل نبی احمدزی قوماندان گارنیزیون کابل

وی گفت:

" من قوماندان گارنیزیون و مسئول همآهنگی استم ولی کسی با ما مشوره نکرده‌است. حتی ما خواهان مشوره شدیم ولی هیچ کسی را نیافتیم. من آرزومندم که رهبران ما به این نکته متوجه شده باشند. امیدواریم که فردا این حرکت نباشد و نخواهد بود ان شاء الله. این یک عمل احساساتی بود. از احساسات پاک جوانان سوء استفاده صورت گرفت."

جنرال احمدزی افزود که نیروهای امنیتی برای جلوگیری از اعمال خشونت در چندین منطقه تلاش کردند ولی موفق نشدند.

ولی عزیز رفیعی یک فعال جامعۀ مدنی به رادیو آزادی گفت که تظاهرات دیروز یک حرکت خود جوش مردمی بود که از طریق شبکه‌های اجتماعی تنظیم شده بود.

عزیز رفیعی یک فعال جامعۀ مدنی
عزیز رفیعی یک فعال جامعۀ مدنی

وی افزود:

" این تظاهرات یک تظاهرات کاملاً خود جوش مردمی بود و از طریق شبکه‌های اجتماعی تنظیم شده بود و تصادفاً هیچ گروه و هیچ تنظیم و هیچ کسی آنرا رهبری نمی‌کرد. این یک تظاهرات کاملاً خود جودش مردمی در برابر بی‌کفایتی تعدادی از مسئولین دولتی است که متأسفانه هیچ وقعی و هیچ احترامی به خواست مردم و به نیاز مردم بخصوص در بحث امنیت و مصونیت مردم نمی‌گذارند."

آقای رفیعی افزود که نیروهای امنیتی در تأمین امنیت تظاهرات دیروز کوتاه آمدند و به گروه‌های مغرض و به گفته وی قلدرهای سیاسی راه دادند که از این حرکت سوء استفاده کنند.

قوماندان گارنیزیون کابل می‌گوید که معلومات استخباراتی را که دریافت کرده نشان می‌دهد که دشمنان وطن پلان حملات بر گردهمایی و جلسات مردم را دارند و نیروهای امنیتی مصروف عملیات فوق العاده می‌باشند از اینرو مردم باید برای مدتی از اعتصاب‌های غیر قانونی، تظاهرات و جلسات صرف نظر کنند.

مجروح: در تظاهرات روز جمعه در کابل ۴ تن کشته و ۸ تن زخمی شدند
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:50 0:00

XS
SM
MD
LG