لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۸

دنیا: افغان‌ها نمی‌دانند که چرا و برای چه هدفی کشته می‌شوند


روزنامه‌های چاپ امروز کابل در بیشتری مطالب و تبصره‌های شان به حمله مرگبار روز چهارشنبه در شهر کابل و تظاهرات روز گذشته پرداخته اند.

دنیا

روزنامه دنیا در سرمقاله اش نوشته است که کابل چهارشنبه سیاه را پشت سرگذاشت، در خانه افغان‌ها گلیم غم هموار شد و جهانیان نیز از این وضعیت متأثر شدند.

سرمقاله نویس نوشته است که هدف جنگ ۱۵ ساله در افغانستان مشخص نیست و همچنان سلامت و ملامت نیز در این جنگ معلوم نشده‌است.

سرمقاله نویس پرسیده‌است که افغان‌ها نمی‌دانند که چرا و برای چه هدفی کشته می‌شوند و آیا افزایش نیروهای خارجی امنیت در این‌کشور را تأمین خواهد کرد؟

اصلاح

روزنامه اصلاح در سرمقاله اش گفته‌است که عامل اصلی کشتار مردم در انفجار اخیر شهر کابل شبکه حقانی و استخبارات پاکستان است.

سرمقاله نویس نوشته‌است که یافته‌های امنیت ملی افغانستان نشان می‌دهد که حمله چهارشنبه گذشته در شهر کابل از سوی شبکه حقانی به دستور آی،ایس،آی یا دستگاه استخبارات پاکستان برنامه ریزی شده بود.

سرمقاله نویس می‌گوید که در پیوند به این رویداد وظایف چهار تن از افسران پولیس تعلیق شده و حکم اعدام شماری از اعضای زندانی شبکه حقانی نیز از سوی رئیس جمهور افغانستان توشیح شده‌است.

سرمقاله نویس می‌نویسد که باز هم مردم در خصوص این رویداد به سرک‌ها برآمدند و عدالت خواهی می‌کنند.

اما سرمقاله نویس این را تأسف بار خوانده که مظاهره به خشونت گرائید و شماری از مظاهره چیان کشته و زخمی شدند.

سرمقاله نویس می‌گوید که کشته و زخمی شدن شماری از مظاهره کننده‌ها نشان دهندۀ بی برنامه‌گی تظاهر کننده‌ها و عدم تجربه پولیس است.

افغانستان ما

روزنامه افغانستان ما در سرمقاله اش گفته‌است که پس از حمله روز چهارشنبه مک مستر مشاور امنیت ملی رئیس جمهور امریکا با محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان از طریق تلیفون صحبت کرده‌است.

نویسنده سرمقاله نوشته‌است که آقای اتمر به مک مستر گفته‌است که در سطح بلند به مشوره در مورد سند امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن نیاز است.

سرمقاله نویس می‌گوید که هر دو طرف تعهد کرده‌اند که در روزهای نزدیک مشوره‌ها در مورد سند امنیتی و دفاعی میان دو کشور آغاز خواهد شد.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG