لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۴

آیا ترمپ برای نجات افغانستان ستراتیژی همه جانبه آماده خواهد کرد؟


نشنل انترست

نشریه امریکایی نشنل انترست گزارشی نوشته که عنوان آن است: "آیا ترمپ برای نجات افغانستان ستراتیژی همه جانبه را آماده خواهد کرد؟"

در بخشی ازین گزارش آمده‎است که رئیس جمهور امریکا دونالد ترمپ و اداره‎اش در آخرین مراحل آماده سازی ستراتیژی واشنگتن برای افغانستان و پاکستان استند.

به باور نویسنده این گزارش نشنل انترست، ظاهرآ اتفاق نظر روی این است که سربازان بیشتر به افغانستان فرستاده شوند تا نقش شان در کمک ،آموزش و مشوره دهی به نیروهای افغان گسترده تر شود.

نشنل انترست می‎نویسد انتخاب‎های دیگر هم مطرح استند– از جمله اختیار کردن سیاست جدیتر در برابر پاکستان، آغاز کمپاین حملات هوایی توسط طیاره‎های بی پیلوت در پاکستان و حتی این‎که پاکستان به حیث یک کشور حامی تروریزم اعلان شود.

نویسنده باور دارد که اگر افغانستان از دست واشنگتن برود، این خطر وجود دارد که ایران درین کشور بیشتر نفوذ کند زیرا تهران در افغانستان منافع میان مدت و درازمدت دارد.

نشنل انترست می‎نویسد که در سال ۲۰۱۶ ایران بزرگترین شریک تجارتی افغانستان شد و در اصل پاکستان را تحت شعاع قرار داد.

به گزارش روزنامه سال گذشته پیمانه صادرات افغانستان به ایران نزدیک به ۲۰ میلیون دالر بود در حالی‎که ایران به افغانستان به ارزش یک ملیارد و هشتصد ملیون دالر صادرات داشت.

اوتلوک

روزنامه هندی اوتلوک اندیا به تظاهرات شماری از افغان‎ها در واشنگتن دیسی پایتخت ایالات متحده آمریکا توجه کرده‎است.

این تظاهرات در اعتراض به انفجار روز چهارشنبه در منطقه وزیر اکبر خان کابل برگزار شده بود.

مظاهره چیان در مقابل سفارت پاکستان تجمع کرده بودند و از جامعه جهانی خواستند پاکستان را به حیث یک کشور حامی تروریزم بشناسد.

به نوشته اوتلوک اندیا مظاهره چیان گفته‎اند که اداره آی اس آی پاکستان شبیه گروه تروریستی داعش است.

XS
SM
MD
LG