لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۷

پایلوت آنلاین: امریکا، افغانستان را چون ویتنام ترک کرده نمی‎تواند


روزنامه‎های غربی در بارۀ حملات اخیر در کابل و فرستادن سربازان امریکایی بیشتر به افغانستان مطالبی نشر کرده‎اند.

باستن گلوب

باستن گلوب در شمارۀ اخیر خود می‎نویسد که دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در بارۀ فرستادن هزاران سرباز دیگر به افغانستان غور می‎کند.

روزنامه می‎افزاید که مک مستر مشاور امنیت ملی و جیمز متیس وزیر دفاع امریکا برای پیروزی در جنگ افغانستان روی افزایش نیروها تاکید کرده‎اند ولی مشاوران دیگر رئیس جمهور منجمله ستیفن بینن مخالف چنین اقدام اند.

باستن گلوب می‎نویسد در حالی‎که رئیس جمهور ترمپ در آستانۀ یکی از مهمترین تصمیم گیری‎های زمان اقتدار خود قرار دارد وضعیت افغانستان روز به روز ناگوارتر می‎شود.

روزنامه به انفجار مرگبار روز چهارشنبه گذشتۀ تانکر بم در مرکز کابل، تظاهرات خشونتبار روز جمعه، و حملات انتحاری روز شنبه در مراسم جنازۀ پسر معاون اول مشرانو جرگه اشاره می‎کند.

باستن گلوب می‎نویسد که کشته و زخمی شدن صدها نفر در حملات اخیر کابل نشان می‎دهد که جنگ درین کشور به زودی خاتمه نخواهد یافت.

پایلوت آنلاین

نشریۀ پایلوت آنلاین از قول یک کارشناس امریکایی می‎نویسد که فرستادن سربازان بیشتر به افغانستان ضروری می‎باشد.

نشریه ازقول کاول بی رای، استاد علوم سیاسی پوهنتون کنیکتیکت جنوبی می‎نویسد که اعزام سربازان بیشتر به افغانستان با نیروهای این کشور در برابر طالبان و شورشیان دیگر کمک خواهد کرد.

آقای بی رای گفته‎است اگر چه مردم از خدماتی‎که امریکا در افغانستان انجام داده چندان راضی به نظر نمی‎رسند ولی امریکا افغانستان را چون ویتنام ترک کرده نمی‎تواند.

پایلوت آنلاین می‎افزاید که اگرچه پاکستان در ظاهر خود را متحد امریکا نشان می‎دهد ولی بیشتر در کنار تروریستان قرار دارد.

نشریه می‎نویسد استخبارات پاکستان که نسبت به حکومت ملکی این کشور بیشتر قدرت دارد برای جلوگیری از نفوذ هند در افغانستان از دهشت افگنان حمایت می‎کند. همچنان اگر سربازان امریکایی زود از افغانستان خارج شوند طالبان بر اوضاع مسلط خواهند شد و امریکا را تهدید خواهند کرد.

در حال حاضر ۸۴۰۰ سرباز امریکا و چهار هزار و ششصد عسکر کشورهای دیگر در افغانستان مستقراند که تعداد کل سربازان خارجی در افغانستان به سیزده هزار نفر می‎رسد.

اگر رئیس جمهور امریکا بنا به درخواست مقامات نظامی سه هزار و پنجصد عسکر دیگر به شمول صدها سرباز نیروهای خاص به افغانستان بفرستد، مشاوران امریکایی در آموزش نیروهای افغان صلاحیت بیشترحاصل خواهند کرد و درجنگ هم مستقیما سهم خواهند گرفت.

دیلی میل

بر علاوۀ رویدادهای خونین اخیرافغانستان و موضوع فرستادن سربازان بیشتر به این کشور مسابقات کریکت افغانستان و ویست اندیز هم توجه رسانه‎های غربی را به خود جلب کرده‎است.

دیلی میل می‎نویسد که در بازی بامداد یکشنبه باران با تیم ویست اندیز یاری کرد و سلسلۀ سه مسابقۀ بیست آوره را برنده شد.

روزنامه می‎نویسد که بازی روز یکشنبه به علت باران به پانزده آور محدود ساخته شد و ویست اندیز به آسانی توانست که از رسیدن بازیکنان افغان به هدف جلوگیری کند.

تیم افغانستان در حال دو بازی خود را به تیم ویست اندیز باخت که شهزاد محمدی بازیکن مهاجم تیم افغانستان از سوی شورای جهانی کریکت از اشتراک در بازی‎ها منع شده‎است و بازیکنان دیگر هم در توپ زنی چندان نه درخشیدند.

افغانستان یک بازی بیست اورۀ دیگر با ویست اندیز دارد که سپس سلسله مسابقات یکروزه با این کشور انجام می‎دهد.

XS
SM
MD
LG