لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۴

والستریت ژورنال: انفجارات اخیر نشست پروسه کابل را تحت سایه قرار داده‌است


والستریت ژورنال

روزنامه والستریت ژورنال در شماره اخیرش مطلبی را در مورد دستگیری‎های اخیر در رابطه با سه حمله انفجاری در مراسم بخاک سپاری پسر معاون مشرانو جرگه افغانستان به نشر رسانیده‎است.

به نوشته مقاله سلسله از حملات هفته گذشته در کابل حد اقل ۶۰۰ کشته و زخمی بجا گذاشته و رئیس جمهور اشرف غنی را واداشت در یک سخنرانی تلویزیونی خواهان اتحاد میان مردم گردد.

سفارت امریکا در کابل و دفتر ملل متحد نیز با نشر اعلامیه‎های خواهان آرامش و مدارا شدند.

چندین سفارت به شمول سفارت جرمنی، امارات متحده عرب و بریتانیا بعد از حمله تانکر بمگذاری شده به روز چهارشنبه، کارمندان شان را از افغانستان خارج کردند.

والستریت ژورنال در شماره دیروزش نوشته بود، قراریکه انفجارات اخیر کانفرانس مسمی به پروسه کابل را تحت سایه قرار داده، ویرانی‎های ناشی از حمله روز چهار شنبه دیپلوماسی بین المللی را هم متاثر ساخته‎است و امکان تدویر کانفرنس امروز را تحت سوال قرار داده‎است.

روزنامه در رابطه با انفجارات مراسم به خاک سپاری پسر معاون مشرانو جرگه نوشته از قول مقامات افغان نوشته که حمله کنندگان در کویته آموزش دیده بودند.

در جمله کسانی که به دلیل حوادث اخیر در کابل با حکومت خشمگین اند یکی هم عطا محمد نور والی بلخ است که به روز یکشنبه گفت، حزب جمعیت اسلامی که وی خود عضو آن است از صحبت با حکومت در مورد این حملات خوداری کرده‎است.

در عین روز سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به رادیو آزادی گفت، تحصن کنندگان تاحال نتوانسته‎اند کسی را برگزینند که به نمایندگی از آن‎ها با حکومت مذاکره کند.

واشنگتن پست

واشنگتن پست نیز در شماره اخیرش مقاله را در مورد حملات اخیر کابل به نشر رسانیده و در آن، به صدها اعتراض کننده اشاره کرده‎است که در نزدیکی محل انفجار روز چهار شنبه در کابل دست به اعتراض زده‎اند.

به نوشته واشنگتن پست، صدها روزه دار برای سومین روز پیهم در نزدیکی محل انفجار روز چهارشنبه حضور یافته و خواهان امنیت بهتر و کناره روی حکومت حمایت شده از سوی امریکا بوده‎اند.

به نوشته روزنامه این اعتراض کنندگان در گرمای شدید تابستان در زیر خیمه‎ها نشسته اند و شماری نعره‎های الله و اکبر را سر می‎دادند. حدود ۵۰۰ نفر در هرات نیز دست به مظاهره زدند.

واشنگتن پست می‎نویسد در اشاره به چند تحول امنیتی بعد از حمله چهارشنبه از قول جاوید کوهستانی یک تحلیلگر امور سیاسی افغان که خود نیز از جمله مظاهره کنندگان است نوشته که می‎گوید:

"تامین امنیت وظیفه حکومت است و هیچکس نمی‎تواند جلو تظاهرات را بگیرد، چرا حکومت با این همه پول و منابع که از جهان به دست آورده نتوانسته‎است جلو حملات را بگیرد؟"

واشنگتن پست به اظهارات رئیس جمهور غنی هم اشاره کرده‎است که در سخنرانی تلویزیونی اش به روز شنبه "تروریستان وحشی" را عقب حملات اخیر دانسته و گفت آن‎ها تلاش دارند با خشونت‎های شان روحیه ملت را بشکنند و تفرقه و عدم اعتماد میان بین افغان‎ها ایجاد کنند. وی وعده اصلاحات در اردو و به میز عدالت کشانیدن کسانی را داد که بر تظاهر کنندگان روز جمعه آتش گشوده بودند.

XS
SM
MD
LG