لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۲

امریکا تلاش می‌کند تنش‌ها میان عربستان و قطر کاهش یابند


مقامات امریکایی می‌گویند واشنگتن برای کاهش تنش میان قطر و عربستان سعودی تلاش می‌کند.

عربستان سعودی، مصر، امارات متحدۀ عربی، بحرین، یمن و لییبا دیروز روابط خود را با قطر قطع کردند و گفتند که این کشور روابط نزدیک با ایران دارد و از گروه‌های تندرو حمایت می‌کند.

امریکا روز دوشنبه اعلان کرد که برای زدودن تنش‌ها تلاش می‌کند.

سارا هوکبی ساندرز سخنگوی قصر سفید گفت:

" رئیس جمهور امریکا دونالد ترمپ متعهد ادامۀ گفتگو با همۀ مردمان دخیل در این پروسه است، با همۀ کشورها. ما تلاش‌های خود را برای از بین بردن تنش ادامه می‌دهیم و در این مرحله ما با هر یکی از این شریکان کار خواهیم کرد."

مقامات بر حال و سابق امریکا دیروز گفتند که واشنگتن برای حل بحران تلاش می‌کند، چون قطر هم از لحاظ نظامی وهم سیاسی برای امریکا اهمیت دارد.

مقامات امریکایی گفتند که این اقدام همآهنگ کشورهای عربی که در مقدمه آن‌ها عربستان سعودی قرار دارد واشنگتن را غافلگیر ساخته است.

ریاض با اعلان قطع روابط خود با قطر گفت که این‌کشور از ایران و گروه‌های شبه نظامی اسلامگرا حمایت می‌کند.

ریاض و تهران در منطقه با هم رقابت دارند.

واشنگتن به چند دلیل برای آرام ساختن وضعیت در منطقه علاقمند است.

قطر میزبان بزرگترین پایگاه هوایی امریکا در منطقه می‌باشد و این پایگاه درالعدید یک نقش مهم در جنگ در برابر گروه موسوم به دولت اسلامی در عراق و سوریه دارد. رئیس جمهور ترمپ شکست دادن به گروه دولت اسلامی را در اولویات زمامداری خود قرار داده‌است.

دیگر اینکه قطر به دفتر های گروه‌های چون طالبان و حزب حماس فلسطینی جای داده‌است و واشنگتن از این طریق می‌تواند با آن‌ها تماس برقرار کند.

مقامات امریکایی که نخواسته اند نام های شان گرفته شود به آژانس خبررسانی رویترز گفته‌اند که آن‌ها نمی‌دانند که چرا عربستان سعودی و سه کشور دیگر عربی در یک اقدام همآهنگ روابط خود با قطر را قطع کردند و سپس یمن و لیبیا هم به آن‌ها پیوستند.

یک مقام سابق امریکا گفته‌است که شاید سعودی‌ها از بازدید گرم اخیر دونالد ترمپ از ریاض دل گرفته به چنین اقدامی رو آورده باشند.

نه تنها امریکا، کشورهای منطقه چون ترکیه و کویت هم برای حل بحران تلاش دارند.

آژانس خبر رسانی فرانسه گزارش می‌دهد که رئیس جمهور ترکیهرجب طیب اردوغان با رهبران مهم منطقه تلیفونی صحبت کرده‌است.

ابراهیم قالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت که رئیس جمهور پیشنهاد کرد که این نزاع میان دوستان و برادران با روحیۀ ماه مبارک رمضان از طریق تلاش‌های دپلوماتیک حل شود.

امیر قطر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی بخاطر فرصت دادن به تلاش‌های کویت سخنرانی را که قرار بود امروز در مورد این نزاع به مردم خود ایراد کند، به تأخیر انداخت.

در یک نشانۀ از تأثیر این بحران روی اقتصاد قطر شماری از بانک های منطقه از تعامل با قطر عقب نشستند.

وزیر خارجۀ قطر به تلویزیون الجزیره گفت این‌کشور برای تلاش‌های میانجیگری آمادگی دارد.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی افزود که امیر قطر شب گذشته با همتای کویتی خود تلیفونی صحبت کرده‌است.

در تازه ترین انکشاف آژانس خبررسانی رویترز گزارش می‌دهد که شیخ صباح الا حمد الجابر الصباح امیر کویت برای گفتگو با پادشاه عربستان سعودی امروز به این‌کشور می‌رود.

XS
SM
MD
LG