لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۲

ولسوال امام صاحب: ۲۰۰۰ خانواده از اثر جنگ‌های اخیر بی‌جا شده‌اند


در اثر جنگ‌ از ولسوالی امام صاحب کندز بیش از ۲۰۰۰ خانواده‌ بی‌جا شده‌اند.

مسئولان محلی ولسوالی امام صاحب ولایت کندز، از بی‌جا شدن بیش از ۲۰۰۰ خانواده از قرا و قصبات از اثر جنگ‌های اخیر در این ولسوالی خبر می‌دهند.

امان‌الدین قُریشی ولسوال امام صاحب امروز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که در اثر درگیرهای اخیر میان نیروهای دولتی و مخالفان مسلح حکومت بیش از ۲۰۰۰ خانواده از مناطق مختلف این ولسوالی بی‌جا شده‌اند و هم‌اکنون با انواع مشکلات روبه‌رو هستند.

امام الدین قریشی ولسوال امام صاحب کندز
امام الدین قریشی ولسوال امام صاحب کندز

آقای قریشی گفت که در این جنگ شهر امام صاحب کاملاً بسته است و هنوز هم درگیری در ساحات نزدیک شهر این ولسوالی جریان دارد.

او گفت:

"در اثر جنگ بیش از دو هزار فامیل از مناطق مختلف امام صاحب آواره شده‌اند و تا هنوز کمک نشده‌است و نه هم سروی شده‌اند و در ساحاتِ مختلف کندز در خانه‌های دوستان‌شان به‌ سر می‌برند و این مردم تنها سر و جان خود را بیرون کرده‌اند و دیگر همۀ هست و بود‌شان در منازل‌شان باقی مانده‌است."

بر اساس گفته‌های ولسوال امام صاحب، هم‌اکنون نیروهای دولتی جنگ را کنترول کرده‌اند، اما هنوز هم جنگ در ساحاتِ بخمل کوچه، نو آباد، آقی بای، کهنه قلعه و در چهار اطراف روضۀ مبارک جریان دارد.

آقای قُریشی افزود که مطابق راپورهای ارگان‌های کشفی و استخباراتی در مدت ۴ روز درگیری ۵۹ تنِ از طالبان مسلح کشته و ۱۱۱ تنِ دیگر‌ شان زخمی شده‌اند و هم‌چنین ۱۰ تن از نیروهای دولتی کشته و ۱۶ تن دیگر‌ شان زخمی گردیده‌اند، اما وی در مورد کشته و زخمی شدن افراد ملکی چیزی نگفت.

از سوی دیگر خانواده‌های که از اثر جنگ از مناطق‌شان بی‌جا شده‌اند، می‌گویند که در اثر جنگ‌، تمامی کشت‌زارهای زراعتی‌شان از بین رفته‌است و حالا با مشکلات اقتصادی مواجه هستند.

آنان می‌گویند که دولت باید در خصوص تأمین امنیت مردم مُلکی اقدامات لازم را روی دست بگیرد تا مردم در مناطق‌شان به فکر آرام زندگی کنند.

این بی‌جا شده‌گان می‌گویند که در این ماهِ مبارک رمضان و گرمی سوزان تابستان با انواع مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند و تا هنوز برای‌شان کمک‌های بشری هم نرسیده‌است.

​دو تن از بی‌جا شده‌گان ولسوالی امام صاحب کندز امروز چهارشنبه به رادیو آزادی چنین گفتند:​

"ما از خانه‌های خود بیرون شدیم و تن‌ها همین قدر توانستیم که اولادهای خود را به یک ساحه امن انتقال بدهیم و دیگر تمامی خانه‌ام با همه لوازم در منطقه باقی‌مانده‌ است، دولت باید همراه‌ ما مردم بی‌جا شده کمک کند."

"دولت باید در منطقه امنیت مردم را تأمین کند تا مردم در مناطق‌شان آرام زندگی کنند، در این ماهِ رمضان مردم از قریه‌ جات‌شان بی‌جا شده‌اند و با مشکلات زیادی مواجه هستند و دولت باید به‌ مشکلات مردم هرچه زودتر رسیدگی کند."

قابل یادآوریست که در سال‌ جاری در اثر درگیری‌های مسلحانه میان نیروهای دولتی و مخالفان مسلح حکومت در سطح ولایت کندز هزاران خانواده از مناطق‌شان بی‌جا شده‌اند که هم‌اکنون در ساحاتِ مختلف این ولایت به سر می‌برند و با انواع چالش‌ها روبه‌رو هستند.

از سوی دیگر ذبیح‌الله مجاهد که خود را سخنگوی طالبان مسلح معرفی می‌کند این ادعای مسئولان محلی امام صاحب را رد کرده می‌گوید که بیشتر ساحاتِ این ولسوالی را آنان تصرف کرده‌اند.

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG