لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۸

مقرره و قانون منع آزار و اذیت زنان و جنبۀ تطبیقی آن


آزار و اذیت دختران و زنان در کوچه و بازار یکی از مشکلات جدی و جنجال برانگیز اجتماعی بوده است.

اما گفته می‌شود در این اواخر مقرره و قانون منع آزار و اذیت زنان و کودکان برای حل این معضل از سوی مراجع ذیربط اجرا و تصویب شده‌است.

مزاحمت در جاده‌ها بخشی از تجربه اجتماعی بسیاری از دختران و زنان جامعه ما شده‌است، موضوعی که مربوط به زمان، مکان و افراد خاصی هم نمی‌شود.

این آزار و اذیت‌ها انواع و اقسام مختلف دارند. از متلک‌ پرانی پرزه رفتن ‌های کوچه‌ بازاری و طعنه زنی گرفته، تا توقف موتر پیش پای دختران و زنان، هارن زدن، تعقیب تا خانه آنان و حتی نشر و بخش تصاویر زنان و دختران است.

نتایج تحقیقاتی که در کشور های مختلف صورت گرفته نشان می‌دهند که بیشترین لذت مردانی که قصد ایجاد مزاحمت‌ها در کوچه و بازار را برای خانم‌ها دارند، احساسِ قدرت و برتری و تحقیر جنسی طرف مقابل است که در قالب کلام یا تماس کوتاهی بروز می‌کند.

این تحقیر کردن‌ها از توقف دادن موتر و پرزه رفتن و تمسخر و گاهی هم فحاشی تنه زدن و تعرض‌های جسمی در حد و حدود مختلف، احساس نامطلوبی را در زنان ایجاد می‌کند حال به سخنانی چند تن از زنان و دختران گوش بدهید که چه در محیط کار و چه در اماکن عامه مورد آزار و اذیت و خواست نامشروع و یا هر عملی که موجب صدمۀ روانی، جسمانی و توهین به کرامت انسانی شان شده‌است...

تهیه کننده: عفیفه ساکب

مقرره و قانون منع آزار و اذیت زنان و جنبۀ تطبیقی آن
please wait

No media source currently available

0:00 0:12:00 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG