لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۲

گاردین: افغانستان در میان خشونت و اعتراض نشست صلح برگزار کرد


گاردین

روزنامۀ گاردین با عنوان درشتی نوشته‌است که افغانستان در میان خشونت و اعتراض نشست صلح برگزار کرد.

مقاله نویس گفته که این حمله که بیش از ۱۵۰ کشته و بیش از ۳۰۰ زخمی برجای گذاشت، مرگبارترین حمله از سال۲۰۰۱ میلادی در افغانستان بوده‌است.

گاردین گفته‌است که رئیس جمهور غنی در برابر نماینده‌گان بیست کشور، پاکستان را به جنگ اعلام ناشده علیه افغانستان متهم ساخت.

روزنامه گفته‌است که این نشست زیر سایۀ اعتراض‌های آمد که به دنبال انفجارهای مرگبار اخیر در کابل به راه انداخته شده‌است.

نیویارک تایمز

نیویارک تایمز هم به تحولات امنیتی اخیر در افغانستان پرداخته و نوشته‌است که انفجار مرگبار هفتۀ گذشته در کابل، دشواری هایی فرا روی حکومت افغانستان را در زمینۀ برقراری امنیت برملا ساخت، دشواری‌هایی مبارزه با شورشگری طالبان و حضور فزایندۀ گروه داعش در افغانستان.

مسئولیت حمله های کابل را هنوز هیچ گروه به عهده نگرفته‌است.

روزنامه گفته‌است که ایالات متحده در ۱۳ سال نخست جنگ افغانستان نزدیک به ۷۰۰ میلیارد دالر را درین کشور هزینه کرده‌است. اما، به گفتۀ مقاله نویس هنوز هم نیروهای افغان با کمبود نیروی بشری، تجهیزات و آموزش لازم که برای واپس گرفتن مناطق تحت کنترول طالبان نیاز است، رو به روستند.

نیویارک تایمز گفته‌است که اکنون ایالات متحده در مورد اعزام تا به ۵ هزار نیروی بیشتر به افغانستان غور می‌کند.

و هیدر بار گزارشگر ارشد دیده بان حقوق بشر در گزارشی گفته‌است که انفجارهای اخیر کابل یک بار دیگر ضرورت اشتراک زنان در گفت و گوهای صلح را برجسته ساخته است.

هیدر بار نوشته‌است که تصویر پس از تمام شدن نشست کابل نشان می‌دهد که تنها دو زن افغان در میان ۴۷ تن از اشتراک کننده‌گان افغان و خارجی حضور دارند.

نویسنده این را یک اشتباه بزرگ خوانده و گفته‌است تحقیق نشان می‌دهد که اشتراک پررنگ زنان در مذاکرات صلح چانس موفقیت و رسیدن به توافق صلح را افزایش می‌دهد.

هیدر بار گفته‌است اگر قرار است صلح بیاید، زنان باید در گفت و گوها در کنار مردان حضور داشته باشند.

XS
SM
MD
LG