لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۵

افغانستان انتظار دارد که اعضای شانگهای خطر تروریزم را بیشتر درک کنند


حکومت افغانستان می‎گوید این کشور در نشست سران سازمان همکای‎های شانگهای یکبار دیگر روی مبارزه مشترک و اجماع منطقه‌یی در برابر تروریزم تأکید خواهد کرد.

گسترش همکاری‎های منطقه‌یی در خصوص مسایل امنیتی، اقتصادی و تجارتی محور گفت‌وگوهای نشست سازمان همکاری‎های شانگهای را تشکیل می‎دهد.

ارگ ریاست جمهوری نشست شانگهای را با اهمیت خوانده می‎گوید، افغانستان انتظار دارد تا کشورهای عضو این سازمان چگونگی تهدید تروریزم در برابر امنیت و ثبات منطقه را بیشتر درک کنند.

شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور غنی روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، افغانستان یکبار دیگر در نشست سران این سازمان تأکید خواهد کرد که فقط مبارزه مشترک در برابر تروریزم می‎تواند راه حلی برای پایان دادن به این چالش باشد.

مرتضوی: با همکاری و اجماع هم با این پدیده مقابله کنند.
مرتضوی: با همکاری و اجماع هم با این پدیده مقابله کنند.

او افزود:

"افغانستان انتظار دارد که کشورهای منطقه خصوصاً اعضای شانگهای خطر تروریزم و رشد و تهدید تروریزم را بیشتر درک کنند و با همکاری و اجماع هم با این پدیده مقابله کنند، بازهم تأکید خواهد کرد که مبارزه با تروریزم فقط با همکاری و اجماع منطقه‌یی مفید و مؤثر باشد."

رئیس جمهور محمد اشرف غنی به هدف اشتراک و سخنرانی در هفدهمین نشست سران شانگهای شام روز چهارشنبه برای یک سفر دو روزه عازم آستانه پایتخت قزاقستان شد.

آقای غنی در حاشیۀ این نشست با رهبران روسیه و هند نیز دیدار و روی امنیت و ثبات در منطقه بحث خواهد کرد.

گسترش همکاری‎های منطقه‌یی در خصوص مسایل امنیتی، اقتصادی و تجارتی محور گفت‌وگوهای نشست سازمان همکاری‎های شانگهای را تشکیل می‎دهد.

سازمان همکاری‎های شانگهای در سال ۲۰۰۱ میلادی برای همکاری‎های چند جانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرغزستان، تاجکستان و ازبکستان ایجاد شد.

افغانستان در سال ۲۰۱۲ میلادی به‌حیث عضو ناظر به این سازمان ملحق شد.

انتظار می‎رود که هند و پاکستان این بار عضویت دایمی سازمان شانگهای را به‌دست آورند و ایران و منگولیا همچنان اعضای ناظر در این سازمان اند.

از سوی هم برخی از اعضای مشرانو جرگه افغانستان می‎گویند رئیس جمهور درین نشست باید با قاطعیت از مداخله کشورهای همسایه و دخیل بودن آنان در نا امنی‎های این کشور سخن بزند.

آصف صدیقی
آصف صدیقی

محمد آصف صدیقی معاون دوم این جرگه به رادیو آزادی گفت نیاز است تا کشورهای منطقه برای سرکوب تروریزم گام‎های عملی بردارند.

او افزود:

"تقاضای ملت افغانستان این است که رئیس جمهور غنی در نشست سران سازمان همکاری‎های شانگهای خیلی با قاطعیت، جدیت و با اعتماد واضح بسازد که برخی از کشورهای همسایه به‌گونه مستقیم و غیر مستقیم در ایجاد نا امنی‎ها دخیل هستند و در کنار آن پیامی داشته باشد که از کشورهای همسایه دعوت شود تا همه در یک فضای امن و صلح زنده‎گی کنیم."

آقای صدیقی افزود، نقش سازمان همکاری‎های شانگهای برای تأمین صلح در افغانستان تأثیرگذار است و تأکید کرد که حکومت افغانستان باید با طرح مشخص و تمرکز روی نکات برجسته توجه اعضای این سازمان را برای یک مبارزه مشترک منطقه‌یی علیه تروریزم جلب و تعهد آنان را به‌دست بیاورد.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG