لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۲

سه مشکل مهم افغانستان که آینده‌اش را تهدید می‌کند


اکثریت روزنامه‎های غربی در باره کشته شدن عساکر امریکایی در شرق افغانستان به نوشته‎اند.

لاس انجلس تایمز

روزنامه امریکایی لاس انجلس تایمز می‎نویسد، مقام‎های امریکایی تائید کردند که سه عسکر این کشور در ولایت ننگرهار در نتیجه تیراندازی یک عسکر افغان کشته و یک تن دیگر آن‎ها زخمی شدند.

این حادثه در ولسوالی اچین زمانی رخ داد که قوای خاص امریکا در حمایت از نیروهای افغان عملیاتی را در برابر جنگجویان گروه تندرو موسوم به دولت اسلامی یا داعش به پیش می‎بردند.

درین حادثه، دو عسکر امریکایی در محل کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.

اما یک عسکر زخمی بعد از آن، جان داد.

پنتاگون و یا وزارت دفاع امریکا می‎گوید، در مورد این حادثه تحقیق می‎کند.

به نوشته روزنامه لاس انجلس تایمز حادثه تیراندازی روز شنبه بر نیروهای خارجی در افغانستان در جریان امسال دومین رویداد به حساب می‎رود که در مبارزه با گروه داعش به وقوع می‎پیوندد.

تاکنون واضح نیست که آیا حمله کننده که در فیر متقابل کشته شده، مربوط گروه‎های تندرو است یا حادثه ناشی از گفتگوی لفظی و یا هم سوء تفاهم فرهنگی بوده‎است.

اما طالبان مسلح مدعی اند که یک عضو این گروه که در میان نیروهای امنیتی افغان نفوذ کرده بود، بر عساکر امریکایی آتش گشوده چهار تن از آن‎ها را کشته است.

لاس انجلس تایمز در ادامه می‎نویسد، چنین حادثه اول امسال در ماه مارچ در ولایت هلمند اتفاق افتاد که یک عسکر افغان در تیراندازی بر قوای خاص امریکا سه عسکر امریکایی را زخمی ساخت.

در مقاله نشر شده در روزنامه لاس انجلس تایمز آمده که از سال ۲۰۰۸ میلادی به این سو که چنین حملات آغاز شده‎اند، حداقل ۱۵۰ عسکر کشته شده و ۱۷۸ تن دیگر زخمی شده‎اند.

به گفته روزنامه حمله اخیر در حالی صورت می‎گیرد که اداره رئیس جمهور امریکا دونالد ترمپ روی گسترش تلاش‎های نظامی امریکا در مورد جنگ افغانستان که از آغاز آن شانزده سال می‎گذرد، غور می‎کند.

نشریه بانک جهانی

بانک جهانی در نشریه اخیر خود، از سه مشکل مهم که افغانستان به آن روبرو بوده و آینده این کشور را به تهدید مواجه کرده، یادآور شده‎است.

بنوشته نشریه بانک جهانی این سه مشکل عبارت اند از گسترش فقر و نا امنی و رشد بطی اقتصاد.

نشریه بانک جهانی در مورد گسترش نا امنی‎ها به حادثه انفجار هفته گذشته اشاره کرده در ارتباط به گسترش فقر در افغانستان می‎نویسد، رشد اقتصادی در این کشور به خطر مواجه بوده و این جای تعجب هم نیست. زیرا مانند قبل خشونت و نا امنی، رفاه و آرامش مردم را، پیش از این به خطر رو به رو نموده بود.

بانک جهانی می‎گوید، اگر وضعیت جاری کنترول نشود، امکان دارد، نظم اجتماع مختل گردیده و رشد اقتصادی با خطر بیشتر مواجه شود.

XS
SM
MD
LG