لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۷

بحران سیاسی قطر و اتهامات کشورهای خلیج


بحران سیاسی در قطر با وارد کردن اتهامات از سوی کشورهای همسایه عرب در خلیج فارس که گویا دوحه از تروریزم حمایت می‎کند، آغاز شده‎است.

قطر متهم شده که از ایدئولوژی تندرو اسلامی و گروه‎های افراطی مانند، اخوان‌المسلمین و القاعده در منطقه از سوریه گرفته تا شبه جزیره سینا را حمایت می‎کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس قطر از برخی گروه‎های حمایت می‎کند که برخی‎ها آن را به عنوان قدرت مشورع سیاسی می‎شناسند.

همزمان برخی از گروه‎های مشابه و با عین نظریه در سوریه فعالیت دارند که از طرف عربستان سعودی حمایت می‎شوند.

کارشناسان در سوریه می‎گویند، قطری‎ها به‌طور غیر مستقیم گروه‎های افراطی را تمویل می‎کنند و اتهامات مشابه در اوایل قیام سال ۲۰۱۱ میلادی در سوریه نیز به عربستان سعودی و دیگر کشورهای خلیج، وارد شده بودند.

اما تحلیل‌گران می‎گویند، عربستان سعودی و کشورهای خلیج موقف رسمی و قوانین مالی‌شان را در این مورد اصلاح کردند.

در ارتباط به القاعده حسن حسن یک تحلیلگر سوری می‎گوید، قطر هرگز القاعده و داعش را به‌طور مستقیم حمایت نکرده‎است.

به‌گفتۀ وی قطر از احرارالشام که گروه مرتبط به القاعده‎است حمایت نموده و عربستان سعودی هم به نوبه خود از نماینده‎گان این گروه در کنفرانس مخالفین حکومت سوریه در ریاض پایتخت این کشور، دعوت کرده‎است.

سعودی، امارات و مصر به اخوان‌المسلمین منحیث یک تهدید مستقیم می‎نگرند.

اما شاخه‎های این حزب در اردن و تونس فعال اند.

قطر
قطر

ضمناً، حزب اخوان‌المسلیمن مصر در سال ۲۰۱۱ پس از سقوط رژیم حسن‌مبارک قدرت را درین کشور به دست گرفت که از سوی قطر میلیاردها دالر کمک به دست آورد.

اما قطر استدلال می‎کند که این کشور به مصر کمک کرده، نه به یک گروه خاص.

گروه دیگر که قطر، به تماس با آن متهم است، گروه حماس فلسطین می‎باشد.

حماس که در نوار غزه فلسطین حاکمیت دارد و شاخه از حزب اخوان‌المسلمین مصر می‎باشد، از سوی اسرائیل و غرب گروه تروریستی شناخته شده و قطر با آن ارتباط داشته، از آن حمایت مالی می‎کند.

سعودی می‎خواهد، قطر روابط خود را با این گروه قطع کند.

اما برخی از کشورهای عرب به این گروه به حیث یگانه گروه مقاومت علیه اسرائیل می‎بیند.

قطر می‎گوید، حمایت این کشور از حماس جنبه کمک بشری را دارد.

اما چیزی که خشم عربستان سعودی و کشورهای خلیج را نسبت به قطر برانگیخته موافقت برای رهایی اعضای خانواده حاکم قطر از چنگ رباینده‎گان یک گروه شیعه است.

قطر در شانزدهم ماه دسمبر سال ۲۰۱۵ میلادی برای رهایی ۲۶ تن گروگانان صدها میلیون دالر به گروه شیعه پرداخت که از سوی ایران حمایت می‎شد.

عربستان و کشورهای خلیج ایران را دشمن خود در منطقه می‎دانند.

مصر از شورای امنیت خواست تا موضوع پرداخت بیش از یک میلیارد دالر به گروه رباینده را از سوی قطر بررسی کند که به‌گفته مقام‎های مصری این تخطی از تعزیرات سازمان ملل‌متحد است.

این گروه تروریستی در عراق فعالیت دارد.

XS
SM
MD
LG