لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۰

ارگ: فشارهای جهانی بالای پاکستان می‌تواند نتیجۀ مثبت داشته باشند


حکومت افغانستان می‌گوید فشارهای جهانی به‌خصوص از سوی ایالات متحده امریکا بر پاکستان می‌تواند نتیجه مثبت داشته باشند.

ارگ می‌گوید تلاش‌های حکومت وحدت ملی در بیش از دو نیم سال گذشته مبنی بر قانع ساختن جهانیان در مورد پیشتیبانی پاکستان از تروریزم، نتیجه داده‌است.

نجیب آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهور روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت از همین سبب است که ایالات متحده امریکا می‌خواهد تا روی روابط اش با پاکستان دوباره غور کند.

نجیب آزاد

او با اشاره به وضعیت فعلی گفت وارد شدن فشارهای جهانی بر پاکستان می‌تواند نتیجه مثبت و موثر داشته باشد.

اوافزود:

"در وضعیت کنونی فشارهای خارجی بر پاکستان نتیجه مثبت دارد، چون پاکستان همواره از تروریزم حمایت کرده‌است و اگر پاکستان بخواهد علیه تروریزم مبارزه کند ما و جهانیان مطمئن هستیم که در مقایسه با سایر کشورهای که علیه این پدیده در حال مبارزه هستند، دست آورد هایش چند برابر خواهد بود."

این سخنان در حالی بیان می‌شود که روز چهارشنبه پس از انتقادات شماری از اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نماینده‌گان امریکا از پاکستان، ریکس تیلرسن وزیر خارجه آن کشور گفته‌است امریکا روی روابط سیاسی و کمک هایش با پاکستان غور مجدد می‌کند.

همچنان دانا رورابکر یک عضو مجلس نماینده‌گان امریکا درین نشست گفته که پاکستان منبع تروریزم در جهان است و تاکید کرده که دلیل عدم موفقیت جنگ امریکا در افغانستان، شبکه استخبارات پاکستان است.

از سوی هم انتونیو گوترس منشی عمومی سازمان ملل متحد در دیدار روز چهارشنبه اش از کابل به کشورهای حامی تروریزم هشدار داده گفت ادامه روند پیشتیبانی از تروریزم به ضرر این کشورها خواهد انجامید.

تلاش کردیم تا نظر وزارت خارجه پاکستان را در باره اظهارات اخیر مقامات امریکایی در مورد چگونگی روابط با آن‌کشور بگیریم، اما موفق نشدیم.

از سوی هم شماری از آگاهان روابط بین المللی می‌گویند فشارها بر پاکستان به نفع افغانستان است و حکومت این‌کشور باید از فرصُت بدست آمده در سطح جهان، نفع ببرد.

اسلام آباد

فرهاد هاشمی یکی از این تحلیگران به رادیو آزادی گفت گام‌های بعدی در پیوند به این مسئله به لابی‌گری افغانستان ارتباط می‌گیرد تا مانع ادامه بازی‌های پاکستان در منطقه شود.

او گفت:

"اقدامات بعدی مربوط لابی فعال حکومت افغانستان، سیاسیون، رسانه‌ها و در مجموع نسل نو این‌کشور و کشورهای حامی افغانستان می‌شود که چگونه می‌توان فشارهای لازم بر پاکستان آورده شوند، فشارها بدون شک باعث بهتر شدن وضعیت در افغانستان می‌شود و این کار ممکن است و به نفع افغانستان، جهان و به‌خصوص ایالات متحده امریکا است."

نزدیک به یک ماه قبل رئیس جمهور اشرف غنی گفته است که پاکستان در انزوا به‌سر می‌برد اما تاکید کرده که پاکستان منزوی به نفع افغانستان نیست.

آقای غنی گفته که به جای پاکستان منزوی باید با این‌کشور کار شود تا اقدامات بسیار آشکار و روشن را در بخش صلح روی دست بگیرد.

گزارش: سحرلیوال

XS
SM
MD
LG