لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۱

شورای سرتاسری قوم مومند: با درنظر داشت شرایط باید از حکومت حمایت شود


شورای سرتاسری قوم مومند در افغانستان با اشاره به وضعیت جاری در کشور می‌گوید استخبارات برخی کشورهای همسایه از طریق انجام حملات و ایجاد تفرقه میان اقوام تلاش برای بی‌ثباتی در این کشور را دارد.

حاجی جهان زیب مومند رئیس این شورا روز جمعه در حاشیه نشستی که از سوی شورای سراسری مومند در کابل برگزار شده بود به رادیو آزادی گفت که حمایت از حکومت یک نیاز است و اجازه نمی‌دهند وحدت ملی میان اقوام در کشور صدمه ببیند.

وی گفت:

"اگر دست درازی استخبارات برخی کشورهای همسایه در ایجاد بحران کنونی در افغانستان نباشد این انفجارات و ناامنی که وجود دارد آنرا کسی دیگر انجام نمی‌دهد میان اقوام هم دست درازی می‌کنند می‌خواهند که برای رسیدن به هدف‌شان اقوام را بی‌اتفاق سازند ما تلاش می‌کنیم که اقوام را متفق نگهداریم و نشست امروز ما در حمایت از حکومت برگزار شده‌است."

رئیس این شورا هر چند از استخبارات کدام کشور مشخص نام نبرد اما تأکید کرد که همه جوانب باید برای تأمین صلح و ثبات در کشور تلاش کرده و نگذارند تا افغانستان به سوی بی‌ثباتی سوق گردد.

آقای مومند می‌گوید که این شورا به هدف ایجاد وحدت و تأمین ثبات در کشور ایجاد شده و در آینده نیز برنامه‌های جامع در این راستا برگزار خواهد کرد.

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که روز دوشنبه هفته جاری مرکز شورای اقوام افغانستان نیز با برگزاری نشستی در پیوند به حوادث اخیر گفت، استخبارات کشورهای بیرونی و شماری از حلقات در داخل نظام تلاش برای سقوط نظام و ایجاد تفرقه میان اقوام را دارند.

در چند هفته اخیر کابل شاهد حوادث خونین انتحاری و انفجاری بوده که در آن تلفات جانی و خسارات مالی به مردم وارد گردیده‌است.

نورالله مومند و انجنیر نظر مصلح دو تن از شرکت کنندگان در نشست شورای سرتاسری قوم مومند نیز می‌گویند، افغانستان در شرایط کنونی به وحدت ملی نیازمند است:

"مشکلاتی که فعلاً در افغانستان صورت گرفته هم امنیتی و دیگر مشکلات از راه متفق بودن مردم حل می‌شود که مردم با هم متفق شوند."

"یگانه راه حل همین است که باید اقوام متحد شوند و متحدانه باید از نظام حمایت کنند."

در این حال کارشناسان افغان وضعیت پیش آمده در کشور را برخی مشکلات در حکومت و دسایس حلقات داخلی و خارجی دانسته و تأکید می‌کنند که علیه این مشکلات باید مبارزه جدی صورت گیرد

ناصر شفیق یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت یکی از راه‌های مبارزه با مشکلات کنونی و دسایس دشمن حفظ وحدت میان اقوام است.

وی افزود:

"تا زمانیکه ما ملت افغانستان به عنوان یک ملت متحد در برابر دسیسه‌های داخلی و خارجی یکجا موقف‌گیری نکنیم ما نمی‌توانیم در برابر دسایس دشمنان در این جنگ که هم بعد داخلی و هم بعد خارجی دارد ثابت قدم بمانیم."

در عین حال آقای شفیق می‌گویدکه حکومت نیز در زمینه تأمین امنیت در کشور و وعده‌هایش به مردم کوتاه آمده‌است اما تأکید می‌کند که برای اصلاح نظام نیز باید از راه‌های قانونی تلاش صورت گرفته و به مشکلات کنونی در کشورخاتمه داده شود.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG