لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۹

شماری از باشندگان شیندند بخاطر ترور دو تن دست به اعتراض زدند


در پی ترور دو تن از باشندگان ولسوالی شیندند ولایت هرات، ده‌ها تن از باشندگان این ولسوالی ظهر امروز در مقابل اقامتگاه والی هرات دست به تظاهرات زدند.

این تظاهرات بعد از آن صورت می‌گیرد که شب گذشته افراد مسلح ناشناس شش تن از نمازگزاران را از مسجد بیرون کرده و دو تن‌ شان را تیرباران کردند.

اعتراض کننده‌ها اجساد این افراد را از ولسوالی شیندند به مرکز شهر هرات انتقال داده و خواهان گرفتاری عاملین این قضیه از سوی مقامات محلی شدند.

این اعتراض کننده‌ها نگران وضعیت امنیتی در ولسوالی شیندند هستند.

آن‌ها می‌گویند، افراد مسلح ناشناس شب گذشته دو تن از نمازگزاران را در جریان ادای نماز تروایح از مسجد بیرون کرده و در بازار این ولسوالی تیرباران کردند.

غلام فاروق و عبدالطیف دو تن از برادران قربانیان:

"از داخل مسجد از جای نماز، بیامدند برادر مرا از داخل مسجد جای نماز صد متر پایینتر هر دو جوان ما را بکشتند حالا چه بگویم. والی هم خبر قوماندان امنیه هم خبر و همه هم خبر دارند که ما دکاندار هستیم،به کسی به خدا کاری نداریم."

"بیامدند شش نفر را از داخل مسجد بیرون کردند، چهار تن را رها کردند و دو تن دیگر را چراغ انداختند با خود بردند، چهل - پنجاه متر از مسجد به آن طرف آنها را تیرباران کردند. ماجنازه‌های خود را برداشتیم بیاوردیم، اولاً در آن محیط کسی نمی‌توانست امنیت ما را بگیرد که ما جنازه‌های خود را دفن کنیم و دیگر این‌که در همان وقت خود ما را کسی نیاید نکشد."

این روزها امنیت در نقاط مختلف شهر هرات شکننده به نظر می‌رسد. مسئولان در شورای ولایتی رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان را متهم به سهل انگاری در تأمین امنیت مردم هرات به ویژه ولسوالی شیندند می‌کنند.

سیدعظیم کبرزانی یک عضو شورای ولایتی هرات که به محل تظاهرات آمده بود از حکومت افغانستان خواهان دستگیری و مجازات عاملین این‌گونه رویداد‌ها شد.

وی گفت:

"من اول به رئیس جمهور متأسف هستم، رئیس جمهوری که راست نمی‌گوید، رئیس جمهوری که به ما وعده داد که مشکل شیندند را حل می‌کند و تا حال حل نکرده‌است، من متأسف به رئیس جمهوری هستم که فقط وعده می‌کند و عمل نمی‌کند. حق مردم است در ماه مبارک رمضان امنیت مساجد مردم گرفته شود وقتی که مردم به مسجد نتوانند بروند، پس به کجا بروند. و از طرف دیگر ما از رئیس جمهور می‌خواهیم که بخاطر خدا و بخاطر همین شهدای که اینجا آورده‌اند، عاملین این رویداد را به پنجه قانون بسپارند، کسانی‌که تخطی می‌کنند و امنیت برای مردم بازگرداند."

اعتراض کنندگان از والی هرات خواستند که پاسخ آنانرا در محل تظاهرات بدهد اما این تقاضا از سوی محمد آصف رحیمی والی هرات پذیرفته نشد.

کوشش کردم تا واکنش قوماندان امنیه و والی هرات را در این مورد داشته باشم اما محافظین والی هرات اجازه ندادند تا خبرنگاران وارد محل اقامت والی شوند.

اخیراً ناامنی‌ها در ولایت هرات شدت یافته اند. در گذشته باشندگان این ولایت نگران اختطاف‌ها و ترورهای مسلحانه بودند اما حالا در پهلوی این‌ها سرقت‌های مسلحانه در نقاط مختلف شهر از سوی افراد مسلح ناشناس نگرانی‌های مردم را بیشتر کرده‌است.

مقامات امنیتی تاکنون نتوانسته اند روند این‌گونه جرایم در مرکز شهر هرات و برخی از ولسوالی‌های این ولایت را متوقف سازند.

برخی از مردم ادعا می‌کنند که نیروهای امنیتی در این‌گونه قضایا دست دارند ادعای که از سوی مسئولین امنیتی در این ولایت تکذیب می‌شود.

شاه پورصابر، هرات

XS
SM
MD
LG