لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۹

تبصره برخی از روزنامه های جهان در مورد رویداد مسجد الزهرا


شماری از رسانه‌های چاپی غرب، به حمله پنجشنبه شب بالای نمازگزاران در غرب کابل، تبصره‌های را نشر کرده‌اند.

در نتیجه حمله بر مسجد الزهرا در منطقه دشت برچی کابل که توسط دو حمله کننده انتحاری صورت گرفت، پنج تن جان دادند و شش تن هم زخمی شدند.

گاردین

روزنامه بریتانیایی گاردین می‌نویسد، حمله پنجشنبه شب که مسئولیت آن را گروه داعش به عهده گرفت، تازه‌ترین حمله مرگبار بر غیر نظامیان در ماه مبارک رمضان بوده‌است.

به نوشته روزنامه، با این حمله رمضان امسال که شاهد رویداد‌های مرگبار در افغانستان بود، از سال ۲۰۰۱ میلادی تا حالا به خونین‌ترین ماه مبدل شده‌است.

اندیپندنت

روزنامه اندیپندنت هم می‌نویسد، حمله پنجشنبه شب در غرب کابل، هنگامی رخ داد که تمامی مسجد‌های پایتخت مملو از نمازگزاران بود.

به نوشته روزنامه شماری از مقام‌های ارشد دولتی هم برای ادای نماز به مسجد‌های کابل رفته بودند.

اندیپندنت هم رمضان امسال را بیش از هر سال دیگر مرگبار برای افغانستان دانسته و نوشته است، حمله پنجشنبه شب، چند روز پس از انفجار توسط یک تانکر در کابل صورت گرفت که در نتیجه آن صد‌ها تن کشته و زخمی شدند.

وال ستریت ژورنال

روزنامه امریکایی وال ستریت ژورنال می‌نویسد که در حمله اخیر در غرب کابل، نمازگزاران شیعه هدف قرار گرفتند و در نتیجه این رویداد، مسجد از خون این نمازگزاران سرخ رنگ شد.

به نوشته این روزنامه، به دنبال حمله پنجشنبه شب، شماری از باشنده‌های کابل در غرب این شهر و نزدیکی مسجد الزهرا به جاده‌ها بر آمدند و با استفاده از سلاح‌های شان، پوسته‌های سیار ساختند تا جلو هر گونه حمله احتمالی دیگر را بگیرند.

نشنل انترست

نشریه نشنل انترست به موضوعی دیگری پرداخته و کشته شدن افغان‌ها در جنگ دوامدار را تکان دهنده عنوان کرده‌است.

نشریه می‌نویسد، با آن که افغانستان از سال ۲۰۰۱ تا اکنون در بخش‌های مختلف پیشرفت کرده اما خون افغان‌ها از همان روز در میدان‌های جنگ ریختانده می‌شود و هیچگونه جلوگیری از آن نشده‌است.

نشنل انترست در ادامه نوشته که تنها از ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ میلادی، حدود ۷۵ هزار شهروند افغانستان در جنگ‌ها کشته و زخمی شده‌اند.

نشریه، جنگ افغانستان را تحمیلی عنوان کرده و گفته است، همسایه‌ها به خصوص پاکستان برای پایان دادن به این جنگ هیچ نوع سهمی نمی‌گیرد و هیچ تعهدی در سطح منطقه برای با ثبات سازی افغانستان وجود ندارد.

نشنل انترست با اشاره به پاکستان می‌نویسد، برخی کشور‌ها از طالبان مسلح به حیث عناصر غیر دولتی، برای رسیدن به اهداف‌شان کار می‌گیرند.

نشریه در ادامه افزوده است که این کار، پروسه صلح افغانستان را زیانمند ساخته و برخی ابتکار‌ها را که برای صلح افغانستان آغاز شده، با ممانعت روبرو کرده‌است.

XS
SM
MD
LG