لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۷

قوای عراقی برای تصرف آخرین مواضع داعش در موصل در حال پیشروی اند


یک قوماندان نیروهای عراقی می‌گوید، قوای این‌کشور برای تصرف آخرین مواضع گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش در شهر موصل در حال پیشروی اند.

جنرال عبدال‌امیر یارالله که نیروهای عراق را درین عملیات رهبری می‌کند گفت، قوای خاص، نیروهای اردوی و پولیس فدرال این‌کشور در عملیات برای تصرف شهر کهنه موصل سهم دارند که امروز آغاز شده‌است.

یک افسر قوای عراق در شهر نینوا گفت، حملات هوایی نیمه امشب آغار شده و قوای امنیتی عراق بر بخش‌های مختلف شهر کهنه هجوم بردند.

از سوی هم جنرال شکری شهاب قوماندان فرقه نهم اردوی عراق به خبر گزاری رویترز گفت:

"نیروهای نظامی داخل منطقه الشفاء شدند که نزدیک به شهر کنهه در امتداد دریای دجله موقعیت دارد، دشمنان سخت مقاومت می‌کنند، تیر اندازان و حمله کننده‌گان انتحاری را گماشته‌اند، اما نیروهای ما توانسته اند به حمایت قوای هوایی به رهبری امریکا و با پشتیبانی لوای‌های 73 و 36 توپخانه به سوی شهر پیشروی کنند."

نیروهای عراقی به حمایت قوای هوایی ایتلاف به رهبری امریکا از چندین ماه به این‌سو، برای تصرف دوبارۀ شهر کهنه از سمت غرب بر مواضع گروه داعش حمله کرده‌اند.

عضوی داعش در موصل عراق
عضوی داعش در موصل عراق

حدود 150 هزار ملکی در شهر کهنه موصل گیرمانده که جنگجویان افراطی از آن‌ها به حیث سپر انسانی کار می‌گیرند.

هماهنگ کننده کمک‌های بشری سازمان ملل متحد می‌گوید، از این‌که نه مواد غذایی و نه آب است، وضعیت مایوس کنندۀ می‌باشد.

از سوی دیگر، اردوی عراق می‌گوید، قوای دولتی و شبه نظامیان قبایل سنی جنگحویان گروه تندرو موسوم به دولت اسلامی یا داعش را از منطقه الولید نزدیک به مرز سوریه، خارج کردند.

نیروهای عراقی در الولید
نیروهای عراقی در الولید

منطقه الولید پس سقوط به دست داعش، سه سال در تصرف این گروه بود.

اردوی عراق دیروز در یک اعلامیه گفت که در حملات در کناره غربی این کشور عراق، نیروهای هوایی امریکا و عراق، قوای پیاده را حمایت می‌کنند.

منطقه الولید، در امتداد مرز با منطقه التانف سوریه محلی است که امریکا برای کمک به نیروهای از آن استفاده می‌کند که در برابر گروه داعش و حکومت سوریه و متحدین آن مبارزه می‌کنند.

گروه داعش منطقۀ الولید را در 22 م ماه جون سال 2014 میلادی تصرف کرد، یعنی زمانی‌که جنگجویان داعش قسمتی بزرگی از قلمرو سوریه و عراق را اشغال کرده و پایتخت خود را شهر رقه در سوریه و موصل در عراق اعلان کرد.

در حال حاضر جنگحویان به حمایت ایالات متحده امریکا در هردو کشور درین مناطق بر گروه داعش فشار آورده و آن‌ها را مجبور به عقب نشینی این مناطق نموده‌اند.

امریکا علاوه بر کمک و حمایت از قوای عراق، جنگجویان شورشی کرد را که بر علیه حکومت دمشق می‌جنگند، کمک می‌کند.

بیرق ایالات متحدۀ آمریکا
بیرق ایالات متحدۀ آمریکا

اما ایران و روسیه حکومت سوریه را حمایت می‌کند.

حضور نیروهای امریکا در منطقه التانف سوریه قوای شیعه به حمایت ایران را که از حکومت سوریه پشتیبانی می‌کند، مانع می‌شود تا مواد و تجهیزات را از طریق شاهراه عمده بغداد- دمشق بدست آورد.

وزارت دفاع امریکا در 14 م ماه جون اعلان کرد که یک سیستم توپخانه متحرک را در پایگاه التانف مستقر می‌سازد.

در موصل، قوای عراق به حمایت امریکا پس از 9 ماه نبرد، جنگویان داعش مجبور ساخت تا آن‌ها را به حاشیه شهر کهنه بکشاند.

XS
SM
MD
LG