لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۲

تاجران افغان: با افتتاح دهلیز هوایی با هند وقت ضایع نمی‌شود


شماری از تاجران افغان ضمن استقبال از افتتاح دهلیز هوایی میان افغانستان و هند می‌گویند، داد و ستد میان دو کشور افزایش می‌یابد و محصولات افغانی بدون تأخیر و مشکل به بازارهای هند راه پیدا می‌کند.

رحم الدین حاجی آغا یکی از این تاجران امروز یکشنبه به رادیو آزادی گفت تجارت میان هند و افغانستان قبلاً از طریق زمین و از راه پاکستان صورت می‌گرفت که با مشکلات ترانزیتی و سرحدی نیز همراه بود.

رحم الدین حاجی آغا
رحم الدین حاجی آغا

او علاوه کرد:

"تجارت از طریق زمین با تأخیر و بارگیری در چند موتر صورت می‌گیرد و در مسیر راه با مشکلات روبه‌رو می‌شود اما از طریق هوا این مشکل رفع می‌شود و میوه تازه و خشک به‌زودی به مارکیت‌های هند صادر می‌شود و بازار خوبی خواهد یافت."

قرار بود که دهلیز هوایی میان افغانستان و هند روز یکشنبه افتتاح شود اما مسئولین اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند، این دهلیز روز دوشنبه افتتاح می‌شود.

افتتاح دهلیز هوایی میان افغانستان و هند در ماه دسمبر سال گذشته در جریان سفر رئیس جمهور غنی به هند توافق شد.

از سوی هم حاجی محمدا جان تاجر افغان به رادیو آزادی گفت، در گام نخست از طریق این دهلیز میوه خشک، میوه تازه به بازارهای هند فرستاده می‌شوند و بر عکس از هند ادویه و مواد خام به افغانستان انتقال داده خواهد شد.

تاجران افغان تاکید می‌کنند این راه تجارتی باید تشریفاتی نباشد و شکار سیاست در منطقه نشود.

از سوی هم صیام الدین پسرلی سخنگوی اتاق تجارت و صنایع می‌گوید، هند و افغانستان روابط مستحکم دارند و اطمینان دارند که تجارت میان دو کشور دوامدار خواهد بود.

وی می‌گوید در ابتدا هر هفته شرکت هوایی آریانا ۶۰ تن کارگو را به هند و در مقابل محصولات هندی را به افغانستان انتقال می‌دهد.

صیام الدین پسرلی
صیام الدین پسرلی

وی گفت:

"این دهلیز هوایی فایده فوق العاده دارد، ما ازین طریق می‌توانیم محصولات افغانی را به مارکیت‌های هند معرفی کنیم، بگونۀ خاص به زندگی دهقانان تأثیر مستقیم دارد و اموال شان بدون زیان به‌زودی به مارکیت بین المللی می‌رسد."

من پریت وهوورا سفیر هند در کابل دو روز پیش به رادیو آزادی گفته است که هدف از ایجاد دهلیز هوایی میان دو کشور گسترش اقتصادی و تجارتی میان دو کشور می‌باشد.

افغانستان و هند حدود ۵۰۰ میلیون دالر داد و ستد تجارتی دارند.

اتاق تجارت و صنایع می‌گوید، با افتتاح این دهلیز این رقم به یک میلیارد دالر خواهد رسید.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG