لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۳

منگل: در حملات خودی نیروهای افغان بر خارجیان، استخبارات منطقه دست دارند


شماری اعضای ولسی جرگه می‌گویند، در حمله‌های خودی نیروهای امنیتی بر نظامیان خارجی، استخبارات منطقه دست دارند.

برخی اعضای ولسی جرگه حمله‌های خودی نیروهای امنیتی بر نظامیان خارجی را نگران کنندۀ خوانده و برای جلوگیری از آن، خواستار اقدامات فوری شده‌اند.

نواب منگل یک عضو کمیسیون امنیت داخلی این جرگه روز یک شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، دشمنان افغانستان و حلقات مغرض در تلاش اند تا پروسۀ آموزش نیروهای امنیتی افغان از سوی نیروهای خارجی را با مشکل روبه‌رو کنند.

او افزود:

"این چنین حرکات را در نظامیان خوب توصیف نمی‌کنم و امیدوارم رهبری نظامیان افغان در این مسئله توجه جدی کنند، دشمنان خاک‌ما را به آرامی نمی‌مانند و تلاش می‌کنند تا پروسۀ آموزش نظامیان افغان را که از سوی نیروهای خارجی صورت می‌گیرد با مشکل روبه‌رو سازند."

آقای منگل می‌گوید، حلقات خارجی با چنین حرکات می‌خواهند تا اعتبار نظامیان افغان را در سطح جهانی کاهش دهند.

این در حالی است که بر اساس برخی گزارش‌ها، در قول اردوی ۲۰۹ شاهین در بلخ یک سرباز اردوی ملی بر نیروهای خارجی گلوله باری کرده و در نتیجه آن به گفته یک سخنگوی کاخ سفید درین حادثه یک سرباز افغان کشته و هفت نظامی امریکایی زخمی شده‌اند.

اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان با فرستادن یک اعلامیه به رسانه ها ادعا کرده‌است، یک فرد وفادار به آنان بالای نیروهای خارجی حمله کرده که در آن چهار امریکایی کشته و چهار نظامی خارجی دیگر زخمی شده‌اند.

همچنان بر اساس برخی گزارش‌های دیگر، حدود یک هفته پیش از وقوع این رویداد، یک سرباز کماندوی افغان در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار بالای نیروهای خارجی حمله کرده که در نتیجه سه نظامی خارجی کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.

از سوی دیگر وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، در چند سال اخیر به دلیل جدی شدن تدابیر کشفی و استخباراتی در صفوف نیروهای مسلح افغانستان، میزان حملات خودی به صفر رسیده بود.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز یک شنبه به رادیو آزادی گفت، در بارۀ دو رویداد اخیر بررسی‌ها را آغاز کرده‌اند و برای جلوگیری از وقوع چنین رویدادها، تدابیر جدی را روی دست گرفته‌اند.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع

او گفت:

"درین اواخر دو رویداد به وقوع پیوست و ما نسبت به آن متأثر هستیم، تدابیر که لازم است از سوی نیروهای مسلح گرفته شده‌است و برای تدابیر اضافه تر هم کار جریان دارد تا از وقوع چنین حوادث جلوگیری شود."

در همین حال باری عارض کارشناس مسایل نظامی، نبود نظم و پایین بودن ظرفیت در قطعات عسکری را از عوامل وقوع دو رویداد اخیر می‌خواند.

به گفته وی، اگر بخش‌های کشفی و استخباراتی نیروهای مسلح کارهای شان‌را به درستی انجام دهند و در جلب و جذب افراد در صفوف نیروهای امنیتی توجه جدی شود، می‌تواند در جلوگیری چنین رویدادها کمک کند.

گزارش : نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG