لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۵

وزارت داخله: تحقیق روی صحت لادرک شدن دو دیپلومات پاکستانی جریان دارد


وزارت امور داخله افغانستان از آغاز تحقیقات در مورد لادرک شدن دو کارمند قونسلگری پاکستان در جلال آباد خبر می‎دهد.

این وزارت می‎گوید، به ارگان‎های مربوطه در ننگرهار وظیفه سپرده تا معلوم کنند که خبر لادرک شدن دو کارمند قونسلگری پاکستان در جلال آباد صحت دارد یا خیر؟

نجیب دانش سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت امروز به رادیو آزادی گفت که پس از تحقیقات همه جانبه، نتایج را با رسانه‎ها شریک می‎کنند.

او افزود:

ما تحقیق را آغاز کردیم، ببینیم که این موضوع چقدر حقیقت دارد به ارگان‎های کشفی در ننگرهار وظیفه دادیم تا در این مورد تحقیق کنند که آیا این دو تن در خاک افغانستان لادرک شده و یا پیش از این‎که وارد افغانستان شوند لادرک شده و ما این موضوع را بررسی می‎کنیم."

گفته می‎شود روز جمعه گذشته دو کارمند قونسولگری پاکستان در شهر جلال آباد در مسیر راه تورخم - جلال آباد لادرک شده‎اند.

وزارت خارجه درین مرود ابراز نظر نمی‌کند.
وزارت خارجه درین مرود ابراز نظر نمی‌کند.

تا هنوز کسی یا گروهی مسئولیت اختطاف این دو کارمند را نگرفته‎است.

گفتنی است که در گذشته عبدالخالق فراهی کنسول افغان در پشاور و همچنان محمد هاشم دیپلومات افغان در کویته از سوی افراد ناشناس ربوده شد و بعداً رها گردیدند.

از سوی هم اختر منیر مسئول مطبوعاتی سفارت پاکستان در کابل روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که این دو مامور روز جمعه به سوی پشاور در حرکت بودند و در مسیر راه جلال آباد تورخم لادرک شده‎اند.

وی گفت که این مسئله را با ارگان‎های مختلف حکومت افغانستان شریک کرده‎اند.

منیر افزود:

"به حکومت افغانستان بویژه وزارت داخله، خارجه این موضوع را همان روز شریک کردیم این کارمندان ما از مسیر راه جلال آباد تورخم لادرک شده و ما تاکید داریم که این دو کارمند ما باید پیدا شوند."

تلاش کردیم در این مورد نظر وزارت خارجه افغانستان را نیز داشته باشیم اما از ابراز نظر خود داری کردند.

با این همه ودیر صافی کارشناس امور سیاسی و استاد حقوق در پوهنتون کابل می‎گوید، اگر این دو کارمند درزمان برگشت به پاکستان نیروهای امنیتی را در جریان گذاشته باشد این مسئولیت حکومت افغانستان است تا آنان را پیدا کند.

اما به گفته وی، اگر به نیروهای امنیتی از قبل اطلاع نداده باشند این تنها ادعا خواهد بود و مسېولیت اش به حکومت افغانستان بر نمی‎گردد.

مسئولین امنیتی افغان بارها از کارمندان و دیپلوماتان خارجی خواسته‎اند که در هنگام سفر نیروهای امنیتی را در جریان بگذارند.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG