لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۴

نیویارک تایمز: ستراتیژی ترمپ هنوزهم نامشخص است


نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیرش مطلبی را به نشر رسانیده‎است تحت عنوان "در حالیکه ایالات متحده شمار نیروهایش را در افغانستان اضافه می‎کند، ستراتیژی ترمپ هنوزهم نامشخص است."

به نوشته روزنامه زمانی‎که ترمپ اولین تصمیم بزرگ اش در مورد جنگ افغانستان را گرفت، این تصمیم را در یک سخنرانی تلویزیونی از قصر سفید یا اکادمی نظامی ویست پوینت امریکا اعلان نکرد.

در بدل پنتاگون هفته گذشته در یک اعلامیهء ناوقت عصر تائید کرد که رئیس جمهور ترمپ به جیمز متیس وزیر دفاع صلاحیت ارسال چند هزار نیروی اضافی به جنگی را داده‎است که شانزده سال طول کشیده و در آن ۸۸۰۰ سرباز امریکایی قبلاً دخیل اند.

نیویارک تایمز می‎نویسد، ترمپ که با علاقمندی زیاد در صفحه تویترش در مورد جنگ و صلح در نقاط مختلف جهان می‎نویسد، در مورد این تصمیم اش در صفحه تویتر اصلاً چیزی نوشته نکرد.

ولی تاثیر این کار به نوشته نیویارک تایمز متمایز بود. ترمپ تصمیم اقدامات بعدیء نظامی را به پنتاگون سپرد که این مسئله نمایانگر یک فاصله گیری از رئیس جمهور پیشین بارک اوباما و سایر روسای جمهور امریکا در نحوهء برخورد آن‎ها با جنگ‎های امریکا در خارج است.

واشنگتن پست

روزنامه واشنگتن پست نیز در شماره اخیرش مطلبی را در باره افغانستان به نشر رسانیده تحت عنوان، در حالیکه پالیسی جدید نظامی امریکا برای افغانستان نزدیک می‎شود، جنگ این کشور با عقبگردی‎های مواجه‎است.

به نوشته روزنامه، در حالیکه مقامات امریکایی پلان‎ها برای اعزام احتمالی چند هزار سرباز اضافی به افغانستان را تکمیل می‎کنند، چندین عقب گردی در جنگ درین اواخر روی اهمیت اقدام و مشکلات در سر راه رویکردهای گوناگون در افغانستان تاکید می‎گذارد.

آنچه موضوع را پیچیده تر ساخته سوال‎ها درین مورد است که با پاکستان چی باید کرد و چگونه تعادل را بین مبارزات جداگانه برضد شورشیان افغان و شورشیان که در خارج از افغانستان مستقر اند، برقرار کرد.

واشگتن پست به حمله روز یکشنبه بر قرارگاه پولیس در پکتیا نیز اشاره کرده که در آن جنگجویان طالب قبل از آنکه بر این قرارگاه هجوم ببرند موتر حاوی مواد منفجره شانرا انفجار داده باعث کشته شدن شش نظامی و چندین غیر نظامی شدند.

این حمله یکروز بعد از آن رخ داد یک کوماندوی افغان هفت سرباز امریکایی را در یک قرارگاه نظامی در بلخ زخمی ساخت.

به نوشته واشنگتن پست، تقریباً هر هفته حوادثی رخ می‎دهند که منتج به ایجاد شک و تردید در مورد توانایی‎های قوای افغان در حفظ مردم و پیشرفت در جنگ علیه طالبان و گروه ظالم داعش می‎شود.

روزنامه در بخشی ازین مقاله به تصرف توره بوره از سوی داعش در هفته گذشته نیز اشاره کرده و می‎نوسد، این حادثه حالت سردرگم میدان جنگ را نشان می‎دهد زیرا گفته می‎شود که این طالبان بودند که داعش آن‎ها را از توره بوره خارج کرند.

XS
SM
MD
LG