لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۲

خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها در پاکستان با تهدید مواجه‌اند


خبرنگاران و کارکنان رسانه‌ها در پاکستان از جوانب مختلف به تهدید روبه‌رو هستند.

کمیته بین‌المللی محافظت از خبرنگاران (سی پی جی) می‌گوید، در پاکستان از سال ۱۹۹۲ به این‌سو، ده‌ها خبرنگار و کارمند رسانه‌ها کشته شده‌اند.

بخشش الهی در شهر هریپور پاکستان زمانی‌که از منزل راهی دفتر کارش بود، از سوی مردان مسلح سوار بر موترسیکل مورد حمله قرار گرفته، کشته شد.

محل قتل خبرنگار در پاکستان
محل قتل خبرنگار در پاکستان

رانا تنور پس از آن خود و خانواده خود را در یک محل امن انتقال داد که تندروان اسلامی با نوشته به دروازه منزل شان، او را به مرگ تهدید کردند.

شخصی از اداره دولتی با طحه صدیقی از طریق تلیفون تماس گرفته او را به طور تهدید آمیزی بدون ارائه دلیل برای تحقیق فرا خواند.

بر اساس گزارش اسوشیتدپرس این سه تن در پاکستان به حیث خبرنگار کار می‌کنند، کشوری‌که برای خبرنگاران یک محل خطرناک به شمار می‌رود.

در حال حاضر از این سه خبرنگار دو تن‌شان تا هنوز مصروف کار ژورنالیستی در پاکستان می‌باشند.

گزارش می‌نویسد، وضعیت خبرنگاران در پاکستان، نه تنها از لحاظ نورم و مقررات بین‌المللی، بلکه بر اساس معیارهای داخل این‌کشور هم به طور فزایندۀ روبه خرابی است.

خبرنگاران در پهلوی تهدید از سوی تندروان افراطی در پاکستان، از طرف ادارات دولتی و اردوی این کشور هم تهدید می‌شوند.

اسما جهانگیر رئیس کمیسیون حقوق بشر پاکستان می‌گوید، خبرنگاران همچنان از سوی گروه‌های مافیایی قاچاق مواد مخدر و گروه‌های سیاسی و جنایی‌ هم مورد تهدید قرار می‌گیرند.

این وکیل مدافع حقوق بشر همچنان می‌گوید که خبرنگاران از سوی اردو و از سوی مردمانی که در فساد اداری دخیل اند، به تهدید روبه‌رو اند.

اما به گفته‌وی زمانی‌که از عناصر تندرو صحبت می‌شود، حکومت حتی به اقدام در برابر آن‌ها تمایل ندارد.

زیرا حکومتی‌ها هم از تندروان بیم دارند.

به نوشتۀ خبرگزاری اسوشیتدپرس بخشش الهی یکی از خبرنگاران متعهد شهر هریپور پاکستان بود که در یازدهم ماه جون از سوی مردان مسلح کشته شد.

این تازه‌ترین مورد خشونت در پاکستان بر علیه خبرنگاران است.

اسوشیتدپرس می‌نویسد که مراسم جنازه الهی به یک راهپیمایی اعتراض آمیز مبدل شد و اشتراک کنندگان خواستار به عدالت کشاندن قاتلان وی شدند.

در گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس آمده‌است که عاملان حملات بر خبرنگاران در پاکستان از تعقیب قانونی معاف بوده و قضایای آن‌ها اکثراً مورد تحقیق و بررسی قرار نمی‌گیرند.

کمیتۀ بین‌المللی محافظت از خبرنگاران (سی پی جی) می‌گوید، در پاکستان از سال ۱۹۹۲ به این سو، ۶۰ خبرنگار و ۱۰ کارمند رسانه‌یی کشته شده‌اند.

اکثریت خبرنگاران در پاکستان از سوی ادارات حکومتی بازداشت می‌شوند.

اردو و اداره استخبارات پاکستان آن‌ها را توقیف می‌نماید، شکنجه می‌کنند و تهدید می‌نمایند تا از انتقاد بالای ادارات حکومتی و اردوی دست بکشند.

در غیر صورت، آن‌ها به اهانت بر اسلام متهم می‌شوند.

اتهامی که مجازات آن در پاکستان اعدام بوده و از خشم تندروان نیز مصون باقی نمی‌مانند.

به نوشتۀ خبرگزاری اسوشیتدپرس، شخصی از بخشی خاص مبارزه با تروریزم اداره تحقیقات فدرال پاکستان از طریق تلیفون، با طحه صدیقی که به حیث خبرنگار تلویزون ۲۴ فرانسه کار می‌کرد، تماس تلیفونی گرفته، او را تهدید کرده و به آن اداره احضار نمود.

صدیقی را در پاکستان به حیث یک خبرنگار منتقد اردو و اداره استخبارات پاکستان می‌شناسند.

او یک بار به محکمه احضار شده و به‌خاطر گزارش‌های انتقادی‌اش بر اردو و استخبارات به وی اخطار داده شد.

رانا تنویر خبرنگار ایکسپرس تربیون در شهر لاهور پاکستان است که روی مضالم بر اقلیت‌ها در این‌کشور گزارش می‌دهد.

او هم در ماه گذشته تهدید به مرگ شد.

تنویر زمانی‌که می‌خواست درین مورد به پولیس خبر دهد به او مشوره داده شد که از ارائه شکایت رسمی خودداری کند زیرا این کار وی تندروانی را که او را به مرگ تهدید کرده‌اند، بیشتر خشمگین می‌سازد.

اما او در نهم ماه جون در حالی که سوار بر موتر سیکل بود، قصداً با موتری تصادم داده شد که در نتیجه آن یک پای خود را از دست داد.

اسوشیتدپرس می‌نویسد، رانا تنویر با خانواده‌اش اکنون بدون محافظت پولیس در محل مخفی به سر می‌برد و اطمینان وجود ندارد که دوباره بر سرکارش می‌آید و یا نه؟

XS
SM
MD
LG