لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۱

سرمنشی ملل‌متحد: وضعیت افغانستان هنوز هم شدیداً بی‌ثبات است


سرمنشی سازمان ملل‌متحد در یک گزارش در مورد افغانستان می‎گوید که وضعیت این کشور هنوز هم شدیداً بی‌ثبات است.

درین گزارش انتونیو گوترس آمده‎است که یوناما از اول مارچ الی ۳۱ ماه می امسال بیش از شش هزار رویداد امنیتی را در افغانستان ثبت کرده‎است.

قرار است آقای گوترس این گزارش را ساعت شش و نیم شام امروز به وقت کابل، در اجلاس شورای امنیت سازمان ملل‌متحد ارائه ‎کند.

در گزارش چهارده صفحه‌یی منشی عمومی سازمان ملل‌متحد به مسایل دیگر مربوط به افغانستان نیز اشاره شده‎است.

گوترس
گوترس

در گزارش سرمنشی سازمان ملل‌متحد به پیشرفت‎ها در عرصه‎های مختلف در افغانستان و مشکلات این کشور اشاره شده‎است.

در گزارش انتونیو گوترس آمده‎است که وضعیت امنیتی در افغانستان بدتر شده‎است.

درین گزارش آمده‎است که یوناما یا دفتر هیئت معاونت سازمان ملل‌متحد در افغانستان در سه ماه اول امسال میلادی ۵۶۷۸ رویداد امنیتی را درین کشور ثبت کرده‎است.

در زمان مشابه از سال ۲۰۰۱ میلادی به این‌سو این بیشترین رویداد امنیتی در افغانستان خوانده شده‎است.

سازمان ملل‌متحد از اول مارچ الی ۳۱ ماه می سال ۲۰۱۷، ۶۲۵۲ رویداد امنیتی را در افغانستان ثبت کرده‎است.

بر اساس گزارش منشی عمومی سازمان ملل‌متحد، این رقم در مقایسه به زمان مشابه سال گذشته میلادی دو درصد افزایش را نشان می‎دهد.

آقای گوترس درین گزارش در رابطه به سفر هفته گذشته‌اش به کابل و ملاقات‌هایش با رئیس جمهور اشرف غنی و رئیس اجرائیه عبدالله عبدالله گفته‎است که آن‎ها نگرانی عمیق‌شان را در خصوص افزایش گروه‎های مختلف تروریستی در قلمرو افغانستان ابراز کرده و روی نیاز برای تلاش وسیع بین‎المللی در راستای مبارزه با تروریزم تأکید کردند.

نیروهای افغان در یک درگیری
نیروهای افغان در یک درگیری

سرمنشی سازمان ملل‌متحد دیدار اخیر رئیس جمهور اشرف غنی و نواز شریف صدراعظم پاکستان را در زمینه بهبود روابط دو کشور امیدوار کننده خوانده و بهبود روابط دو جانبه میان افغانستان و پاکستان را در راستای مبارزه مؤثر علیه تروریزم در منطقه مهم خوانده‎است.

رئیس جمهور افغانستان و صدراعظم پاکستان ده روز پیش در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای در شهر آستانه پایتخت قزاقستان ملاقات کردند.

اقای گوترس در گزارش خود پیشرفت در اجندای اصلاحات حکومت افغانستان به خصوص در مبارزه علیه فساد اداری و افزایش حسابدهی میان مقام‎های ارشد را تشویق کننده خوانده‎است.

سرمنشی سازمان ملل‌متحد درین گزارش گفته‌است که قیمت بزرگ وضعیت خراب امنیتی افغانستان را بیشتر از همه ملکی‌ها به‌خصوص زنان و اطفال می‎پردازند.

به‌گفته وی، این وضعیت ایجاب می‎کند که تمام طرف‎های دخیل در منازعه، گام‎های فوری را در زمینه توقف کشتار و زخمی ساختن ملکی‌ها بردارند.

گوترس به‌طور خاص به حمله ۳۱ ماه می در نزدیک چهارراهی زنبق در کابل اشاره کرده و گفته‎است که این حمله آسیب‌پذیری افراد ملکی را در منازعه بیشتر برجسته ساخت.

او درین گزارش در مورد بی‌جا شده‎های داخلی در افغانستان گفته‎است که جنگ جاری درین کشور سبب شده که از اول جنوری امسال الی نیمه ماه می بیش از یک صد هزار تن تازه در سراسر افغانستان بی‌جا شوند.

XS
SM
MD
LG