لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۱

امریکا باید در افغانستان در برابر حمایت پاکستان از تروریزم اقدام کند


نشنل انترست

نشریه نشنل انترست مطلبی را در مورد افغانستان تحت عنوان " امریکا باید در افغانستان در برابر حمایت پاکستان از تروریزم اقدام کند" نشر کرده‎است.

نشریه به انفجارها، حملات انتحاری، اعتراضات و بد امنی‎های اخیر شهر کابل اشاره کرده و نوشته‎است، شبکه حقانی بخاطر نزدیکی با استخبارات پاکستان در میان طالبان خوب بشمار می‎رفت.

مایک مولن که در ۲۰۱۱ میلادی لوی درستیز امریکا بود به کمیته خدمات دفاعی مجلس سنای امریکا گفت، شبکه حقانی در حقیقت دست راست استخبارات پاکستان است.

به گفته نشنل انترست، رهبران شبکه حقانی در پاکستان مستقر اند و مخفیگاه‎ها دارند، در میان پاکستان و کشورهای خلیج آزادانه رفت و آمد می‎کنند و در شفاخانه‎های پاکستانی تداوی می‎شوند.

نشریه در ادامه می‎نویسد، اداره رئیس جمهور دونالد ترمپ که پالیسی اش را در مورد افغانستان در حال تکمیل کردن است، باید با استفاده از امکانات دست داشته اش می‎تواند بالای پاکستان فشار وارد کند، به گفته نشریه امریکا می‎تواند بالای سفر آنعده از کارمندان استخبارات پاکستان که با گروه‎های تروریستی ارتباط دارند ممنوعیت وضع کند و یا این‎که از تحریم‎های اقتصادی بالای این کشور استفاده کند.

نشنل انترست در ادامه می‎نویسد، فشارهای باید بالای پاکستان وارد شود که درد آور و گزاف تمام شود، نشریه پشنهاد می‎کند که آنعده از شبکه‎های مالی و سرمایه گزاری هدف قرار بگیرند که استخبارات پاکستان برای حمایت از تروریستان از آن استفاده می‎کنند.

بر اساس پیشنهاد نشنل انترست، امریکا در آینده برای همکاری و کمک با اردوی پاکستان شرایط سخت را در میان گذارد و حملات طیاره‎های بی پیلوت را علیه شبکه حقانی در قلمرو پاکستان افزایش دهد، به گفته نشریه تا زمانی‎که این پیشنهادات عملی نشوند وضعیت خراب افغانستان ممکن بدتر از این گردد.

هفنگتن پوست

" افغانستان باید آینده خود را انتخاب کند." عنوان یکی از مطالب نشریه هفنگتن پوست است که در مورد حمله بالای عساکر امریکایی در ننگرهار تبصره کرده‎است.

نشریه می‎نویسد، در نتیجه این حمله عساکر که زخمی شدند همه جوانان امریکایی بودند که کلانترین شان ۳۰ سال دارد و جوانترین آن‎ها در زمان آغاز ماموریت امریکا در افغانستان شاگرد صنف اول مکتب بود.

به نوشته هفنگتن پوست، هدف قرار گرفتن این جوانان امریکایی و یا آنعده که پیش از این در رویدادهای دیگر در افغانستان کشته و یا زخمی شده‎اند ضرورت آن را ایجاب می‎کند که امریکایی‎ها به این ادعای خود بازنگری کنند که طولانی ترین جنگ شان و ملت سازی در افغانستان امنیت امریکا را تامین می‎کند.

هفنگتن پوست نوشته‎است که خون که در این جنگ ریخته می‎شود و پول که در این جنگ به مصرف می‎رسد ارزش بالا دارد و نباید بی پرسش باقی بماند.

نشریه این پرسش را مطرح کرده‎است که جنگ در افغانستان با گذشت شانزده سال به چی ارزش چگونه مفید واقع شد؟

به نوشته نشریه، افغانستان در سال ۲۰۱۷ میلادی غرق در بحران بوده و آمار تلفات افراد ملکی در این کشور بی سابقه می‎باشد، سال گذشته بیشتر از ششصد و پنچاه هزار افغان مجبور به ترک خانه هایشان شده‎اند و مخالفین مسلح کنترول ۴۰ درصد از قلمرو افغانستان را در دست دارند.

هفنگتن پوست می‎نویسد، طالبان مسلح یگانه دشمن حکومت افغانستان نبوده بلکه گروه داعش نیز حضور دارد و این ناکامی با خون هزارها افغان و امریکایی با میلیاردها دالر مالیه که از سوی امریکایی‎ها پرداخت شده‎است، بدست آمده‎است.

XS
SM
MD
LG