لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۳

تعهد ارگ برای شفافیت در انتخابات سال آینده


در حالی که ناظران داخلی انتخابات و تمویل کننده‎گان بین المللی افغانستان روی شفافیت در انتخابات پیشرو درین کشور تاکید کرده‎اند، ارگ می‎گوید، در باره تامین شفافیت این انتخابات متعهد است.
سفارت ایالات متحده امریکا در کابل از اعلام زمان برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی افغانستان استقبال کرده‎است.
اما این سفارت در خبرنامه‌اش تاکید کرده که این انتخابات باید شفاف، عادلانه و از اعتبار برخوردار باشد.
در خبرنامه آمده‎است، که شفافیت در انتخابات با ایجاد اجماع در میان تمامی افغانان و مشوره با گروه‌های مختلف مردم تامین شده می‎تواند.
دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در کابل یا یوناما نیز روی همین مسایل تاکید کرده است.

یک مرکز رای دهی
یک مرکز رای دهی


در خبرنامه یوناما آمده‎است که شورای امنیت سازمان ملل متحد ازین اداره خواسته که در جهت تنظیم این انتخابات مقام‌های افغان را یاری رساند اطمینان حاصل شود که این روند به گونه همه جانبه، شفاف و با ثبات پیش می‎رود.
موسسه دیده بان انتخابات و شفافیت افغانستان ETWA و بنیاد انتخابات شفاف افغانستان TEFA در مورد امنیت و شفافیت انتخابات ۱۶ سرطان ابراز نگرانی کرده‎اند.
ایتوا در یک اعلامیه از کمیسیون انتخابات خواسته که در مورد برگزاری انتخابات شفاف و شرکت تمامی واجدین شرایط رای دهی درین انتخابات اطمینان بدهد.
محمد نعیم ایوب زاده رئیس تیفا در صحبت با رادیو آزادی ناامنی را یک مانع جدی در برابر راه اندازی انتخابات شفاف و عادلانه خواند.
او افزود:
"هنوز یک ارزیابی دقیق صورت نگرفته‎است که امنیت در چی سطح است که حداقل مطابق وضعیت امنیتی برنامه انتخابات زمینه سازی شود که شهروندان افغانستان اشتراک کرده بتوانند."
اما ظاهراً حکومت افغانستان برای رفع نگرانی افرادی مانند آقای ایوب زاده اقداماتی را انجام داده است.
نجیب آزاد معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می‎گوید، وزارت داخله تمامی تدابیر را برای تامین امنیت انتخابات روی دست گرفته‎است.
آقای آزاد به رادیو آزادی گفت که حکومت افغانستان برای برگزاری انتخابات شفاف نیز متعهد است.
او افزود:
" ما تعهد داریم که زمینه مساعد خواهد بود که هر رای دهنده افغان از رای خود نظارت کند. تمام اقشار افغانستان و اداره‌های بین المللی وظیفه دارند که نظارت کنند تا انتخابات شفاف داشته باشیم."
کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان دیروز اعلام کرد که انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی در ۱۶ سرطان ۱۳۹۷ برگزار می شود.
بر اساس قانون اساسی افغانستان، این انتخابات باید در سال ۱۳۹۴ برگزار می‎شد، اما این روند بنابر دلایل مختلف به تاخیر افتاد.
تیفا بخاطر آنچه مشخص نبودن منابع تمویل کننده مالی این انتخابات خوانده ابراز نگرانی کرده، اما آقای آزاد گفت، که ۴۰ میلیون دالر از طریق وزارت مالیه افغانستان و متباقی پول از سوی تمویل کننده‌های بین المللی افغانستان تامین می‎شود.
کمیسیون انتخابات افغانستان گفته‎است که برای برگزاری انتخابات ۱۶ سرطان ۲۲۰ میلیون دالر نیاز است.

XS
SM
MD
LG