لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۶

انعکاس حمله اخیر خونین هلمند در برخی از روزنامه‌های جهان!


بیشتر روزنامه‌های غربی به حمله بمبی روز پنجشنبه در شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند تمرکز کرده‌اند.

در این رویداد ۳۸ تن به شمول غیر نظامیان جان دادند و بیش از ۶۰ تن دیگر هم زخمی شدند.

نیویارک تایمز

روزنامه امریکایی نیویارک تایمز به نقل از حیات الله حیات والی هلمند گزارش داده که می‌گوید اکثر قربانیان این رویداد، غیر نظامیان استند که در میان‌شان کودکان هم شامل بودند.

به گفته آقای حیات، در حال حاضر تحقیق می‌شود که چرا نظامیان برای گرفتن معاش‌شان به شهر لشکرگاه آمده بودند، در حالیکه می‌توانستند معاش ماهوار شانرا از نزدیک‌ترین نمایندگی بانک‌ها، در نزدیکی پایگاه‌های نظامی‌شان به دست آورند.

نیویارک تایمز به نقل از قاری یوسف احمدی سخنگوی طالبان نوشته که گفته است، در حمله بمبی روز پنجشنبه در شهر لشکرگاه به غیر نظامیان آسیبی نرسیده‌است.

حمله اخیر در لشکرگاه در آخرین روز‌های ماه رمضان در حالی رخ داد که نیرو‌های امنیتی و غیر نظامیان برای گرفتن معاش‌شان در آستانه عید، در برابر نمایندگی نوی کابل بانک در مرکز هلمند صف بسته بودند.

دی اتلانتیک

روزنامه دی اتلانتیک هم به بررسی این رویداد پرداخته و می‌نویسد که مقام‌های افغان ادعای طالبان را رد کرده‌اند که گویا تمامی کشته شده‌های حمله پنجشنبه در لشکرگاه، نیرو‌های امنیتی بودند.

یک دختر ۱۲ ساله به نام حسنیه به دنبال این رویداد گفته که پدر و برادرش پس از این رویداد ناپدید استند. او با نهایت ناراحتی می‌گوید که پدرش به وی وعده کرده بود که او را برای خرید بوت در شب و روز عید به بازار می‌برد.

روزنامه به نقل از سخنگوی طالبان نوشته که در ماه رمضان، خشونت‌ها و حملات شورشیان به خاطری افزایش می‌یابند که جنگجویان مسلح می‌خواهند در این ماه کشته شوند.

دی اتلانتیک در بخشی از مقاله‌اش نوشته است نیرو‌های بین‌المللی ماموریت نظامی شانرا در سال ۲۰۱۴ میلادی در افغانستان پایان دادند، اما اداره دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا یک واحد از نیرو‌های این‌کشور را در ماه اپریل در هلمند مستقر ساخت.

امریکن انترست

روزنامه امریکن انترست مطلبی را در مورد ستایش امریکا از هند در امور افغانستان نشر کرده‌است.

به نوشته روزنامه، وزارت دفاع امریکا گفته که هند قابل اعتماد‌ترین شریک منطقه‌یی در افغانستان است.

در اعلامیه پنتاگون آمده که هند برای افسران و نظامیان افغان فرصت‌های آموزشی را فراهم می‌کند و همه ساله حدود ۱۳۰ تن از نظامیان افغان برای فراگیری آموزش‌های نظامی به هند می‌روند.

امریکن انترست همچنان به نقل از رئیس استخبارات دفاعی امریکا نوشته که گفته است پاکستان هیچگاهی توانایی تحمل نقش فزاینده هند در افغانستان را ندارد و بیشتر از پیش برای بی‌ثبات سازی این‌کشور و جلوگیری از نزدیکی کابل و دهلی نو تلاش خواهد کرد.

روزنامه این را هم به نقل از دو مقام اداره دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا نوشته که در استراتژی جدید این‌کشور برای افغانستان فشار‌های بیشتر بر پاکستان بخاطر سرکوب شورشیان مستقر در آن‌کشور در نظر گرفته خواهد شد.

XS
SM
MD
LG