لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۸

تبصره واشنگتن پست روی کول حشمت خان کابل


واشنگتن پست

نوشته پامیلا کانستبل خبرنگار شناخته شده واشنگتن پست که به دست نشر رسیده، می‎نویسد که از یک منطقه پر ازدحام که چهار اطراف آن را دوکان‎های پرزه فروشی و ورکشاپ‎های موتر و انبارهای از کثافات گرفته، یک راه گذشته و به محلی سرسبزی پر آب منتهی می‎شود که در آن تنها چند خانواده و پرنده‎های خوش خوان زنده‎گی می‎کنند.

این منطقه کول حشمت خان نام دارد که زمانی افغانان ثروتمند و حتی خانواده‎های شاهی برای خوش گذارانی و شکار به آن‎جا می‎رفتند. اما به نوشته روزنامه این منطقه در دوران جنگ‎ها به یک منطقه متروک مبدل شد.

واشنگتن پست در ادامه این مقاله می‎نویسد، حکومت و جامعه مدنی افغانستان در همکاری مالی سازمان ملل متحد پروژه پاک کاری آب‎های این باتلاق‎ها را آغاز کرده که به زودی تکمیل می‎شود.

به نوشته روزنامه با ایجاد دیوارهای استنادی و گذاشتن بوجی‎های بزرگ ریگ، اکنون آب را از دریای لوگر به این منطقه جاری ساختهکه یک بار دیگر این ساحه را به ساحه سرسبز و شادابمبدل ساخته‎است.

واشنگتن پست می‎نویسد، در چمن‎های کول حشمت خان بازهم صدای مرغان خوشخوان به گوش می‎رسد.

سازمان ملل متحد چند روز قبل منطقه کول حشمت خان را به حیث یک محل قابل حفاظت طبیعی و محیط زیست برای پرنده‎گان اعلان کرد.

سوت چاینا

نشریه سوت چاینا چاپ هانکانگ در شماره اخیر خود مقاله را در باره سفر اخیر وزیر خارجه چین به افغانستان و پاکستان به نشر رسانده می‎نویسد که پکینگ مقام‎های در کابل و اسلام آباد را برای کنترول و جلوگیری از بحران به ایجاد یک میکانیزم سه جانبه تشویق کرد.

به نوشته نشریه، چین در حالی برای چگونگی تحکیم روابط اش با افغانستان تاکید می‎کند، که امریکا مصروف فیصله اعزام هزاران عسکر دیگر به افغانستان می‎باشد.

سوت چاینا می‎افزاید، حکومت چین در مورد گروه‎های اسلام گرای افراطی، بطور خاص فعالیت اویغورهای مسلمان در مناطق سرحدی بین افغانستان- پاکستان هراس دارد.

نشریه به یک دلیل دیگر که افغانستان و پاکستان را برای چین خیلی با اهمیت می‎سازد، اشاره کرده می‎گوید، افغانستان و پاکستان کشورهای اند که حکومت چین در آنجا سرمایه گذاری هنگفت کرده‎است.

چین در پاکستان بیش از ۶۰ میلیارد دالر بر پروژه‎های مرتبط به بندر گوادر سرمایه گذاری کرده و همچنانقرارداد استخراج مس عینک را با افغانستان امضا نموده‎است.

XS
SM
MD
LG