لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۴

اکلیل حکیمی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی به گرجستان رفت


اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان به هدف گسترش روابط اقتصادی با گرجستان، روانه آن کشور شد.

اجمل حمید عبدالرحیمزی سخنگوی این وزارت روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، هدف اصلی این سفر بهبود و گسترش همکاری‌های اقتصادی با کشور گرجستان است.

اجمل حمید عبدالرحیمزی سخنگوی وزارت مالیه
اجمل حمید عبدالرحیمزی سخنگوی وزارت مالیه

او افزود:

"ما برای گسترش روابط مشترک اقتصادی به گرجستان می‌رویم و تجارب خوبی را که آن کشور در بخش خدمات بهتر و اصلاحات دارد استفاده خواهیم کرد و همچنان در مورد راه لاجورد هم بحث و گفتگو خواهیم کرد."

آقای عبدالرحیمزی اضافه کرد، وزیر مالیه و هیئت همراهش در کنار دیدار با وزیران دفاع، اقتصاد و مالیه گرجستان، با شماری از تجار آن کشور نیز دیدار و گفتگو خواهد کرد.

افغانستان در حال حاضر با حدود هشت کشور منطقه به شمول چین، ایران، پاکستان، قزاقستان، ترکمنستان، ازبکستان، ترکیه و روسیه، کمیسیون‌های مشترک اقتصادی دارد.

بر اساس معلومات، در سفر وزیر مالیه هم قرار است در باره ایجاد کمیسیون همکاری‌های اقتصادی هم گفتگوهای مقدماتی صورت گیرد.

در این سفر همچنان در باره راه لاجورد هم صحبت خواهد شد، راهی که کالاهای افغانستان از طریق خط آهن از ترکمنستان، آذر بایجان، گرجستان و ترکیه به آسیای مرکزی، قفقاز، بالکان و آسیای جنوبی انتقال می‌شود.

این مسیر از این جهت برای افغانستان سودمند خوانده می‌شود که نسبت به دیگر راه‌ها کالاهای افغانستان ارزان و در زمان کم انتقال می‌شوند.

در همین حال شماری از کارشناسان اقتصادی، روابط اقتصادی افغانستان و گرجستان را سودمند می‌خوانند.

سید قیاس سعیدی یکی از این کارشناسان در این باره گفت:

"این یک اقدام به جاست و این برای بهبود روابط اقتصادی افغانستان و گرجستان نقش مهم را دارد، این یک ضرورت و دست آورد خوبی است."

آقای سعیدی همچنان گفت، افغانستان باید با استفاده از تجارب گرجستان اصلاحات خوبی را در گمرکات و برخی ادارات دیگر، به میان بیاورد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG