لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۳

موجودیت مشکلات در روند توزیع معاشات کارمندان دولتی در پروان


موجودیت مشکلات در روند توزیع معاشات کارمندان دولتی به‌خصوص نیروهای امنیتی سبب شده‌است که این کارمندان همواره شکایت داشته باشند.

این شکایت کننده‌گان در ولایت پروان می‌گویند توزیع معاشات آنان از سوی دولت از طریق نوی کابل بانک صورت می‌گیرد که این بانک در پروان یک نماینده‌گی دارد.

این شکایت کننده‌گان که تاکید دارند که در جریان توزیع معاش به دلیل ازدحام بیش از حد و عدم کفایت رسیده‌گی نوی کابل بانک پروان به کار توزیع معاشات نیروهای امنیتی، آنان همواره باخشونت روبه‌رو می‌شوند.

دو تن در مورد چنین گفتند:

"شش صبح کارت‌های ما را به‌خاطر اخذ معاش ما به کابل بانک دادیم، دو ساعت می‌شود که در این جا ایستاده استیم همراه ما رویه خراب می‌کنند ما را همراه کنداغ تفنگ و دنده می زنند، تمام مردم را از کابل بانک بیرون کردند هیچ نمی دانیم که چه کنیم هیچ حساب ما معلوم نیست."

"اسم من عبدالغفار است سرباز ولسوالی سرخ پارسای دره غوربند ولایت پروان استم، دو روز شده که بخاطر معاش گرفتن به کابل بانک میایم ولی هنوز هم من نتوانستم که معاش بگیرم، این چقسم دولت است چه حال است، حد اقل دو نماینده‌گی کابل بانک خو در پروان باشد که مشکل خود را حل کنیم."

از نظر کارشناسان مسایل اقتصادی موجودیت مشکلات در روند توزیع معاشات نیروهای امنیتی از طریق نوی کابل بانک ریشه در پیشینه بحران ناشی از فساد درین بانک دارد.

لعل پادشاه فقیر زاده یکی از این کارشناسان است که در صحبت با رادیو آزادی گفت این بانک در وضعیتی قرار ندارد که بتواند وسیله مناسب برای پرداخت معاش نیروهای امنیتی باشد.

او گفت:

"کابل بانک فعلاً یکی از بانک‌های است که تحت اداره دولت است، فسادی که در کابل بانک شد و ورشکستی که کابل بانک شد تاثیر بسیار جدی داشت نه تنها که در سطح کابل بانک حتی بالای اقتصاد کشور هم تاثیر منفی گذاشت."

با این حال شماری از نیروهای امنیتی که در ولایت پروان وظیفه اجرا می‌کنند همچنان شکایت دارند که در هر ماه از وجه اصلی مقدار پول معاش آنان بی موجب با وجود تلاش‌های مکرر موفق نشدیم تا نظر مسئولین نوی کابل بانک پروان را درین خصوص دریافت کنیم.

مسئولین این بانک گفتند برای مصاحبه و پاسخ دادن به همچو اتهامات به آنان اجازه داده نشده است.

گزارش: احمد هنایش

XS
SM
MD
LG