لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۳

خرید و فروش گرده ها در پاکستان به تجارت غیر قانونی پر منفعت مبدل شده است


تجارت غیر قانونی گرده های انسان در پاکستان به یک تجارت غیر قانونی پر منفعت تبدیل شده است.

فقر یکی از عواملی است که تجارت گرده‌های انسان را در پاکستان به یک تجارت غیر قانونی پر منفعت تبدیل کرده‌است.

به نوشتۀ آژانس خبری فرانس پرس، زمانی‌که مقامات پاکستان در سال جاری میلادی به یک شفاخانه در شهر لاهور هجوم بردند، داکتران مصروف عمل جراحی غیر قانونی پیوند دو گردۀ بودند که هم اعطا کننده‌گان و هم مشتریان عمانی آن در حالت بیهوشی قرار داشتند.

این هجوم نطقۀ عطف تلاش‌های مقامات پاکستان بر ضد تجارت غیر قانونی گرده‌ها درین کشور به شمار می‌آید.

پاکستان از گذشته ها هستۀ مرکزی تجارت بین المللی غیر قانونی گرده‌ها بوده است.

مقامات محلی و صحی این کشور می‌گویند، آن‌ها قادر نیستند بر ضد این حرکت، عمل کنند و از پالیسی‌های نا امید کنندۀ غیر موثر اجرایی و عدم موجودیت ارادۀ سیاسی در این مورد خسته شده‌اند.

اعطای اعضای بدن انسان در پاکستان یک امر مجاز است، در صورتی‌که بدون پول، بطور داوطلبانه و غیر اجباری صورت بگیرد.

ملاهای پاکستانی اعطای اعضای بدن انسان را یک امر اسلامی خوانده‌اند.

ولی عدم آگاهی کافی، باورهای سنتی و موجودیت تابو در بین مسلمانان، باعث آن شده‌است تا تعدادی افراد متمایل به اعطای اعضای بدن به شمول گرده‌ها درین کشور اندک باشد.

به عقیدۀ کارشناسان این کمبود در تدارک اعضای بدن، برای کسانی‌که در اثر بیماری‌ها نیاز به آن دارند، باعث آن شده‌‌است تا پاکستانی‌های ثروتمند، بطور متداوم با کمک به مافیای بین المللی تجارت اعضای بدن انسان، از میلیون‌ها باشندۀ فقیر این کشور سوء استفاده کنند.

گرده‌ها در پاکستان آنچنان ارزان است که از آنسوی اقیانوس‌ها، عمدتاً از کشور های خلیج، افریقا و بریتانیا خریداران آن مراجعه می‌کنند.

در اکثر کشورهای جهان این‌گونه تجارت‌ها در خفا صورت می‌گیرد، ولی در پاکستان با گستاخی جریان دارد.

خبرنگار آژانس خبری فرانس پرس در ظرف صرف چند دقیقه توانسته است که در شفاخانه مرکزی اسلام آباد پایتخت پاکستان در بدل ۲۳ هزار دالر امریکایی،

اعطا کننده گرده و تصدیق دولت پاکستان را به کمک پرسونل شفاخانه حاصل کند.

مقامات اداره پیوند اعضای بدن انسان در پاکستان(HOTA) می‌گویند، زمانیکه یک اعطا کننده اعضای بدن، خودش رضایت داشته باشد، آن‌ها قادر به انجام هیچ کاری نیستند.

براساس ارقام انستیتوت یورلوژی و پیوند گرده‌ها ایالت سند، سالانه گرده‌های حدود ۲۵ هزار تن در پاکستان از فعالیت باز می‌مانند، حدود ۱۰ درصد آن‌ها از عملیۀ دیالیزز برخودار می‌شوند و صرف ۲.۳ درصد آن‌ها به پیوند گرده های شان موفق می‌شود.

XS
SM
MD
LG