لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۰

ائتلاف جدید سیاسی: رئیس جمهور به اقدامات غیر قانونی اش پایان دهد


ائتلاف جدید که با اشتراک عبدالرشید دوستم، صلاح الدین ربانی، عطا محمد نور و محمد محقق تشکیل شده از رئیس جمهور اشرف غنی خواسته است که براساس توافق سیاسی حکومت وحدت ملی صلاحیت های معاون اول و معاونین ریاست اجراییه را دوباره بسپارد.

عبدالرشید دوستم رهبر جنبش ملی، صلاح الدین ربانی و عطا محمد نور رهبران جمعیت اسلامی و محمد محقق رهبر حزب وحدت مردم افغانستان با تشکیل ائتلافی جدیدی تحت نام ائتلاف شورای عالی برای نجات افغانستان، رئیس جمهور اشرف غنی را به اجراآت غیرقانونی و عملی نکردن توافق سیاسی حکومت وحدت ملی متهم کردند.

در اعلامیه این ائتلاف که به روز جمعه نشر شد، آمده است که این ائتلاف برای اعاده صلاحیت های معاون اول ریاست جمهوری مطابق قانون اساسی و صلاحیت های معاونین ریاست اجراییه مطابق به توافق حکومت وحدت ملی تلاش می‌کند.

در این اعلامیه دقیقا در مورد صلاحیت‌های که مطرح شده است چیزی گفته نشده اما آمده است که وضعیت جاری افغانستان بخاطر قانون شکنی و اقدامات فرا قانونی رئیس جمهور و مداخله و اجراآت غیر قانونی از سوی مشاورین ریاست جمهوری در وزارت ها و نهاد های قانونی و مداخله در صلاحیت وزرا و روسای مستقل بسوی هرج و مرج و پاشیدگی سوق داده شده است.

قابل یادآوریست که هر چهار افراد شامل در ائتلاف شورای عالی نجات برای افغانستان مقام های حکومتی اند.

عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری، صلاح الدین ربانی سرپرست وزارت خارجه، عطا محمد نور والی بلخ و محمد محقق معاون دوم ریاست اجراییه اند.

احمد ته ینج سخنگوی این ائتلاف در صحبت با رادیو آزادی گفت که ائتلاف تازه تشکیل شده شورای عالی نجات برای افغانستان به زودی در داخل افغانستان نیز رسما اعلام موجودیت خواهد کرد.

بشیر احمد ته ینج
بشیر احمد ته ینج

او گفت:

" علاقمند آن هستیم که فیصله نامۀ خود را رسماً در حضور صدها هزار شهروندان افغانستان مطرح بکنیم. از همان روز اعلام موجودیت شورای عالی ائتلاف برای نجات افغانستان را بکنیم."


حکومت افغانستان خواسته های این ائتلاف جدید را غیر مسئولانه خوانده است.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور افغانستان به رادیو آزادی گفت که سیاستمداران باید با در نظرداشت وضعیت فعلی کشور مسئولانه عمل کنند.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

او گفت:

" شخصیت های که در این ائتلاف شامل اند خود شان نیز در حکومت استند و اگر انتقادی می‌کنند متوجه خودشان هم می شود از همین رو امیدوار استم که نسبت به مسایل افغانستان مسئولانه عمل کنند."

ائتلاف شورای عالی نجات برای افغانستان در اعلامیه خود بالای انتخابات، وضعیت امنیتی و تظاهرات اخیر ضد حکومتی بحث کرده و بالای حکومت افغانستان انتقاد کرده است.

ائتلاف شورای عالی نجات برای افغانستان بشمول نماینده های چهار عضو کلیدی آن از ایجاد یک شورای ۲۰ نفری هم یاد کرده و گفته است که عنقریب یک دفتر مرکزی در کابل ایجاد می‌کند.

در اعلامیه این ائتلاف آمده است که با تمام جریان های مهم و گروه های سیاسی تماس گرفته اند.

XS
SM
MD
LG