لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۹

نیویارک تایمز: ایران چگونه مهاجرین افغان را به جنگ سوریه می‎کشاند؟


نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان "ایران چگونه مهاجرین افغان را به طرفداری بشار الاسد به جنگ سوریه می‎کشاند."

روزنامه زنده‌گی یک جوان از دره فولادی ولایت بامیان بنام عبدالامین را مثال آورده که چگونه یک افغان از بیچاره‎گی به ایران رفته و از آن‎جا به جنگ سوریه فرستاده شده‎است.

روزنامه می‎افزاید امین بعد از چند هفته کار در ایران با پول بدست آورده به زیارت کربلا رفت اما وقتی که برگشت نه تنها کار پیدا کرده نتوانست بلکه خطر راندن وی از ایران هم وجود داشت.

زمستان گذشته ایران به امین پیشنهاد کرد که اگر به جنگ سوریه برود نه تنها ماهانه ۸۰۰ دالر معاش برایش می‎دهند بلکه اجازه ده ساله اقامت به ایران هم برایش داده خواهد شد.

نیویارک تایمز در همین مورد می‎نویسد که ایران در سال ۲۰۱۴ لوای فاطمیان را تشکیل داد که در حقیقت همه شیعه‎های مهاجر افغان بودند و توسط سپاه پاسداران ایران و نظامیان حزب الله تعلیم می‎گرفتند. تعداد افراد این لوا به ۸ تا ۱۴ هزار نفر می‎رسد.

به نوشته روزنامه همانطوری که پاکستان در دهه ۱۹۹۰ اظفال مهاجرین افغان را به صفوف طالبان دعوت کرده و از آن‎جا برای جنگ می‎فرستاد ایران هم عین عمل را انجام می‎دهد و مهاجرین شیعه افغان رابه جنگ سوریه ارسال می‎کند.

نویسنده اظهار می‎دارد جوانان شیعه افغان که به جنگ سوریه ارسال می‎شوند اکثریت آن‎ها بی‎سواد هستند و در مورد جنبه‎های سیاسی و امنیتی این جنگ معلومات ندارند و آن‎ها به ساده‎گی فریب می‎خورند.

امین می‎گوید در مناطق مختلف سوریه جنگیده‎است و به گفته او در هر جنگ افغانان از جنگ آوران صف اول بودند.

به نوشته روزنامه افغانان در دمشق، لاذقیه، حما، دیرالزور، حمص، حلب و پالمیرا در صفوف سربازان رژیم بشار الاسد می‎جنگند. نظر به بعضی تخمین‎ها در حدود ۶۰۰ افغان در جنگ سوریه کشته شده‎اند.

امین به نیویارک تایمز گفته‎است که شاهد کشته شدن تعداد زیاد افغان‎ها در میدان جنگ سوریه بوده‎است.

امین که بعد از زخمی شدن در جنگ حلب به ایران برگشت، از آن‎جا به زاده پدری خود در بامیان رفته و اگر در اینجا نتواند به زنده‎گی خود ادامه بدهد مجبور خواهد شد که دوباره به ایران برگردد و این بار ترس خروج از ایران را ندارد چون ویزه اقامات وی ده ساله می‎باشد.

اکانومیک تایمز

روزنامه اکانومیک تایمز در شماره اخیر در مورد تاکید برخی از مقامات امریکا برای گسترش نقش هند در افغانستان مطلبی را به نشر رسانده‎است.

این روزنامه می‎گوید یک کمیته مجلس سنای امریکا از وزارت دفاع این کشور خواسته‎است تا راهی را با هند پیش گیرد که این کشور همکاری‎های نظامی خود را با افغانستان بیشتر بسازد.

به نوشته روزنامه در این مورد طرح پیشنهادی سناتور دان سالیوان عضو کمیته خدمات نظامی مجلس سنای امریکا روز پنجشنبه تصویب شد.

XS
SM
MD
LG