لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۳

تبصره شماری از روزنامه‌های غربی در مورد وضعیت سیاسی افغانستان


واشنگتن پست

"در حالیکه شماری از رهبران قومی اقلیت در افغانستان قطع روابط خود را با رئیس جمهور اعلان کرده و خواستار اصلاحات و اعتراضات شده‎اند، به نظر می‎رسد که توفان سیاسی در افغانستان روبه وزیدن است."

این مطلب عنوان مقاله روزنامه واشنگتن پست را تشکیل می‎دهد که در شماره اخیر خود به نشر رسانده‎است. مقاله به قلم پامیلا کانستبل مسئول دفتر افغانستان و پاکستان این رونامه نوشته شده‎است.

پامیلا کانستبیل در این مقاله می‎نویسد:

سه رهبر احزاب سیاسی اقلیت‎های قومی که در حکومت اشرف غنی مقام‎های بلند رتبه دارند، روز جمعه ائتلاف شان را از ترکیه اعلان کردند، فهرست خواست‎های خود را برای اصلاحات در حکومت ارائه و هشدار داده‎اند که اگر خواست‎های شان پذیرفته نشود، اعتراضاتی را به راه می‎اندازند.

درین مقاله آمده‎است، اعضای این ائتلاف، که رهبران شناخته شده گروه‎های ملیشه اند، زمانی بین خود می‎جنگیدند و رقبای سرسخت یکدیگر بودند، می‎توانند حکومت رئیس جمهور اشرف غنی را به تهدید روبرو سازند.

واشنگتن پست در این مقاله می‎نویسد، این ائتلاف بنام شورای عالی ائتلاف برای نجات افغانستان یاد می‎شود که به خاطر جلوگیری از سقوط حکومت ایجاد گردیده‎است.

در قطعنامه این ائتلاف در جمع دیگر خواست‎ها، یکی هم گفته شده که صلاحیت‎های عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور به طور کامل احیا شود و روی یک حمله بر وی تحقیق گردد.

واشنگتن پست می نویسد، حکومت رییس جمهور اشرف غنی به ایجاد این ایتلاف پاسخ آرام و نسبتاً سرد داده شد.

شاه حسین مرتضوی سخنگوی ریاست جمهوری در این مورد به خبرنگاران گفت، اعضای ایتلاف همه ماموران بلند رتبه دولتی اند و در کاستی های حکومت آنها نیز مقصر می باشند.

پامیلا کانستبیل نویسنده این مقاله روزنامه واشنگتن پست می گوید، عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملی افغانستان که از چندین ماه به این سو، از اشرف غنی آزرده بوده، در این مورد تبصرهء نکرده است.

به نوشته واشنگتن پست، عبدالله عبدالله که عضو حزب جمعیت اسلامی افغانستان است، به خاطر این‎که برای ثبات حکومت اشرف غنی با او سازش کرده و در این رابطه از بسیاری خواست‎های خود منصرف شده، شماری از رهبران حزب جمعیت به شمول عطا محمد نور والی بلخ را مایوس ساخته‎است.

مقاله می‎نویسد، در ائتلاف جدیداً اعلان شده، نسبت به همه رهبران آن صدای عطا محمد نور والی بلخ بلند است که برای بدست آوردن نقش بیشتر قدرت با رئیس جمهور اشرف غنی گفتگو و مذاکرات زیادی داشت.

به نوشته روزنامه واشنگتن پست ائتلاف جدید روز دوشنبه خواستار تظاهراتی گسترده شده‎است.

اما با در نظرداشت حوادث خونین اخیر در مورد اشتراک وسیع مردم و حمایت از این تظاهرات شک و تردیدهای موجود اند.

بریتانیا مترو

نشریه بریتانیا مترو در یک مقاله می‎نویسد که شماری از عساکر بریتانیایی در جریان ماموریت شان در افغانستان، به خون سردی شماری از افغانان ملکی را کشته و در برابر چنین یک جنایت جنگی خاموش باقی مانده‎اند.

به نوشته نشریه، معلومات در مورد این جنایت جنگی که توسط نیروهای اداره خاص خدمات هوایی بریتانیا ( ساس) انجام شده، پس از بررسی مشخص شد که از سوی پولیس شاهی بریتانیا صورت گرفته و میلیون‎ها پوند انگلیس بالای آن به مصرف رسیده‎است.

بر اساس نشریه سندی تایمز، یک مقام بلند رتبه پولیس نظامی بریتانیا گفته‎است که معلومات جمع آوری شده در مورد این جنایت جنگی دقیق است.

سندی تایمز

سندی تایمز به طور مثال از یک حادثه که در سال ۲۰۱۱ میلادی رخ داده یاد کرده که یک دلگی نیروهای (ساس) بریتانیا در یک عملیات تعدادی از غیرنظامیان را دستگیر، دستان شان را بسته کرده و سپس آن‎ها را با فیر گلوله کشته‎اند.

فوربس

نشریه فوربس و برخی از نشریه‎های دیگر انترنتی مقالاتی را در مورد شش متعلم یک مکتب هرات به نشر رسانده که سفارت امریکا از اعطای ویزه به آن‎ها خوداری کرده‎است.

این شش دختر مکتب که روبوت یا ماشین تصفیه آب را ساخته‎اند، برای اشتراک در رقابت جهانی روبوت سازی راهی واشنگتن بودند. اما سفارت امریکا به آن‎ها ویزه نداد.

شماری زیادی امریکایی‎ها درین مورد ابراز تاسف کردند که این دختران فرصت رفتن به امریکا را نیافتند.

XS
SM
MD
LG