لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۲

غنی پیشنهاد سناتوران امریکایی در مورد عملیات مشترک با پاکستان را پذیرفت


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان با پیشنهاد هیئت سناتوران امریکایی در مورد عملیات مشترک با پاکستان بر ضد تروریستان در امتداد خط دیورند، موافقت کرد.

این هیئت سناتوران امریکایی که در رأس آن سناتور جان مک‌کین قرار دارد، قبل از سفر به کابل، از اسلام‌آباد بازدید نموده، با مقامات ملکی و نظامی پاکستان ملاقات کردند.

نجیب‌الله آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت، سناتوران امریکایی به محمد اشرف غنی گفته‌اند که جنرال قمر جاوید باجوه لوی درستیز پاکستان به عملیات مشترک در هر دو طرف سرحد موافقت کرده‌است.

سناتوران امریکایی همچنان گفته‌اند، زمینۀ نظارت ایالات متحدۀ امریکا را از این عملیات فراهم خواهند کرد.

  • عملیات مشترک نیروهای افغان و پاکستان چگونه خواهد بود؟

نجیب‌الله آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان با اشاره به این پرسش می‌گوید:

"این عملیاتی خواهد بود که اگر آن‌ها (پاکستان) در مورد محل اخفای تروریستان در این‌سوی سرحد اطلاعات داشته باشند که تا هنوز همچو اطلاعات وجود ندارد که آن‌ها در افغانستان پناهگاه داشته باشند، ما حاضریم تحت نظارت بین‌المللی عملیات را انجام دهیم. همین‌طور ما در مورد افراد مسلح که در پاکستان پناهگاه دارند و بر ضد حکومت و مردم ما می‌جنگند به پاکستان و ایالات متحده اسناد را خواهیم سپرد و آن‌ها مکلف اند که بر ضد شان عملیات کنند."

نجیب الله آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
نجیب الله آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

نجیب الله آزاد می‌گوید، افغانستان همواره از پاکستان خواسته است تا بر ضد تروریستان اقدامات جدی کند، ولی پاکستان در مورد عملیات تحت نظارت جانب سوم آماده نبوده‌است.

نجیب‌الله آزاد با ابراز اطمینان روی اطلاعات ادارات استخباراتی افغانستان، گفت:

"ما بالای اطلاعات ادارات استخباراتی افغانستان باور کامل داریم. یگانه تلاش ما این بود که بالای پاکستان فشار آورده شود تا تحت نظارت جانب سوم آمادۀ مبارزه بر ضد تروریستان شود و این چیزیست که ما در تلاش آن بودیم."

این در حالیست که امریکا با حضور نظامی به نوعی در این منطقه نظارت داشت، ولی به‌گفته نجیب‌الله آزاد نظارت از عملیات مشترک از گذشته‌ها فرق خواهد داشت.

در استراتیژی امریکا به افغانستان تغییرات اساسی بیاید
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:42 0:00

این‌که چگونه این نظارت صورت خواهد گرفت، تا هنوز جزئیات آن روشن نیست، ولی هیئت سناتوران امریکایی در جریان سفر به اسلام‌آباد به وضاحت به مقامات پاکستان گفته اند که موجودیت شبکۀ حقانی و سایر گروه‌های تروریستی در این‌کشور قابل تحمل نیست و پاکستان باید موقف‌اش را در این مورد تغییر دهد.

XS
SM
MD
LG