لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۶

تیم روباتیک دختران افغان از شرکت در مسابقات رباتیک واشنگتن بازماند


بازماندن تیم روباتیک دختران هراتی از شرکت در رقابت‌های بین‌المللی رباتیک در واشنگتن امریکا نشان داد که زنان افغان در روند پیشرفت هنوز با دشواری‌های زیادی روبرو اند.

سفارت امریکا در کابل به دلایل نامعلوم برای تیم شش نفری از دختران که آماده این دور از مسابقات شده بودند ویزا نداده‌است.

شش تن از دختران افغان که می‌خواستند در نخستین دور از مسابقات رباتیک در امریکا شرکت کنند از ولایت هرات اند.

این افراد شاگردان صنوف هشتم تا دهم مکتب هستند.

آنان شش ماه وقت خود را برای ساختن یک ربات وقف کرده‌اند تا توانایی‌های‌شان را در مسابقات بین‌المللی رباتیک در امریکا تبارز دهند.

اما عدم صدور ویزه امریکا از سوی سفارت این‌کشور در کابل مانع شرکت این دختران شده‌است.

فاطمه یکی از این دختران می‌گوید:

"ما از اول جنوری که تقریباً شش ماه می‌شود رباتیک آموزش می‌بینیم و قرار بود که در مسابقات بین‌المللی المپیا رباتیک شرکت کنیم که افغانستان هم در رده این‌کشور باشد، اما متأسفانه که ویزه ما رد و ما نمی‌توانیم به صورت آنلاین در آنجا حضور داشته باشیم و از ربات خود دیدن کنیم."

تیم شش نفری دختران افغان، شرکت در این مسابقات را فرصت خوب برای تبارز استعداد های دختران افغان در بخش‌های مختلف از جمله رباتیک می‌خوانند.

آنان می‌گویند، قصد داشتند تا از این فرصت به دیگر کشورها نشان دهند که دختران افغان در بخش‌های تکنالوژی به پیشترفت‌های مهمی دست یافته اند.

سمیه و کوثر دو تن از این دختران:

"ما اصلاً فکر نمی‌کردیم که رد شویم، چون کشورهای که تحت تحریم بودند، آنان قبول شدند اما افغانستان که تحت تحریم هم نبود و ما فکر نمی‌کردیم که رد شویم، وقتی که رد شدیم همه ما یک احساس خیلی ناامیدی داشتیم."

"کشورهای دیگر فکر می‌کنند که افغانستان یک کشور جنگ زده است و در عرصه تکنالوژی و رباتیک هیچ پیشترفت نکرده‌است، ما می‌خواستیم که توانایی خود را به اشتراک بگذاریم که همه ببینند که دختران افغان هم این توانایی را دارند و در هر عرصه فعالیت می‌کنند."

مسابقات بین‌المللی رباتیک از ۱۶ تا ۱۸ جولای با اشتراک حدود۱۶۰ تیم در واشنگتن پایتخت امریکا برگزار می‌شود.

اما وزارت خارجه امریکا تنها برای تیم افغانستان و گامبیا ویزه نداده‌است.

علی رضا مهربان استاد رباتیک و یکی از مسئولین مؤسسه فکر برتر افغانستان در بخش رباتیک می‌گوید، عدم صدور ویزه از سوی وزارت خارجه امریکا به شاگردانش سنگین تمام شده‌است.

او می‌گوید، این موضوع بالای روحیه آنان تأثیرات بد گذاشته است.

وی افزود:

"این موضوع روحیه ما را تضعیف کرده بود، مگر باز هم ما دنبال این گپ نگشتیم، روز اول که دختران رد شدند، خیلی گریه می‌کردند، خیلی ناراحت بودند، تقریباً ما هفت ساعت کامل برای این‌ها دلداری می‌دادیم که این‌ها این موضوع را فراموش بکنند."

موسسه فکر برتر افغانستان در بخش رباتیک ده مکتب دخترانه را برای آموزش تحت پوشش دارند.

مسئولین این نهاد می‌گویند ۱۵۰ تن از دختران مکاتب اکنون مصروف آموزش رباتیک در ولایت هرات اند که از میان آنان شش چهره برتر برای مسابقات رباتیک واشنگتن گزینش شده بودند.

با این هم این تعداد دختران می‌گویند این موضوع آنان را ناامید نخواهد کرد و آنان تلاش خواهند نمود تا به فعالیت‌های‌شان ادامه دهند تا در آینده برای مردم و کشور شان افتخار بیاورند.

شاه پور صابر، هرات

XS
SM
MD
LG