لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۳

هیواد: هیئت امریکایی از مبارزه پاکستان علیه تروریزم به غنی اطمینان داد


روزنامه‌های چاپ امروزی کابل بیشتر به سفر سناتوران امریکایی به کابل و اظهارات رئیس جمهور ایران در مورد آب‌های افغانستان پرداخته‎اند.

هیواد

روزنامه هیواد در نخستین صفحه‌اش نوشته‎است که هیئت امریکایی از مبارزه جدی پاکستان علیه تروریزم به رئیس جمهور افغانستان اطمینان داد.

در ادامه آمده‎است که لوی درستیز پاکستان بر عملیات مشترک علیه گروه‌های تروریستی در دوطرف خط دیورند توافق کرده‎است و ایالات متحده زمینه تائید و نظارت این عملیات‌ها را فراهم می‎سازد.

هیواد سرمقاله اش را با عنوان "پلان جدید امریکا برای مبارزه علیه تروریزم" آغاز کرده‎است.

در سرمقاله آمده‎است که امریکا باید مناطقی را که در آن‎جاها مخفی‌گاه‌های تروریستان است و از آن‎جاهای‎که آنان حمایت می‎شوند را واضح سازد، به باور نویسند بدون آن مبارزه با این معضل ناممکن است.

اصلاح

روزنامه اصلاح به قول از رئیس جمهور محمد اشرف غنی نوشته‎است که روابط افغانستان و امریکا بر اساس منافع و احترام متقابل ایستاده‎است.

این روزنامه در سرمقاله اش گفته‎است که هیئت سنای ایالات متحده در این سفرش به منطقه بر مبارزه با تروریزم تاکید کرده‎است.

در پایان این سرمقاله آمده‎است، تا زمانی‎که پناه‌گاه‌های تروریستان در امتداد خط دیورند از بین برده نشود و به تعریف خوب و بد از تروریزم نقطه پایان نگذاریم، به نظر نویسنده مبارزه موجود نتیجه مثبت نخواهد داشت.

آرمان ملی

رونامه آرمان ملی در سرمقاله‎اش نوشته‎است که پاکستان به این آسانی‌ها از حمایت از مخالفان مسلح دست نخواهد گرفت.

سرمقاله نویس پیشنهاد می‎کند که امریکا حمایت نظامی از پاکستان را متوقف ساخته، آن‎را به عنوان کشور حامی ترویزم به سازمان ملل متحد معرفی کند و تعزیرات نظامی و اقتصادی را بالای پاکستان وارد کند.

شماری از روزنامه‎های دیگر در مورد اظهارات رئیس جمهور ایران در مورد آب‌های افغانستان پرداخته‎اند.

روزنامه مسیر از نقل از حسن روحانی رئیس جمهور ایران نوشته‎است که ساختن بندهای آب در افغانستان را تحمل کرده نمی‌توانیم.

در سرمقاله این روزنامه از حکومت افغانستان خواسته شده‎است که باید به آب‌های این کشور توجه کرده و دیگر اجازه ندهد که کشورهای همسایه بدون بدیل از آن نفع بردارند.

دنیا

روزنامه دنیا نوشته‎است که افغانستان می‎خواهد نظر به قوانین بین المللی از آب‌هایش استفاده کند، اما ایران برخلاف همه قوانین به حقوق این کشور چشم دوخته‎است.

XS
SM
MD
LG