لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۵

در پنجمین دور مذاکرات آستانه طرف‌های درگیر روی صلح سوریه بحث می‌کنند


روز دوم دور پنجم مذاکرات صلح سوریه در آستانه پایتخت قزاقستان جریان دارد و در این مذاکرات قرار است دیپلومات‎های روسیه، ایران، ترکیه و ایالات متحده امریکا با نماینده‎های حکومتی و گروه‎های اپوزیسیون سوریه صحبت کنند.

وزارت خارجه قزاقستان امروز با نشر یک اعلامیه گفت که در این مذاکرات نماینده‎های رژیم سوریه و برخی از اعضای گروه‎های مخالف به‌شمول جبهه شمال و جنوب اشتراک دارند.

خیرات عبدالرحمن اوف وزیر خارجه قزاقستان گفته‎است که در هیئت ۹ نفری مذاکره کننده‎های اپوزیسیون سوریه رهبر آن‎ها محمد الویش شامل نیست.

وضعیت سوریه
وضعیت سوریه

محمد الویش در مذاکراتی‎که در ماه‎های جنوری، فبروری و می سال ۲۰۱۷ میلادی برگزار شدند، اشتراک کرده بود.

الکساندر لاورن تیف «Aleksandr Lavernteyv» مذاکره کننده ارشد روسیه در این نشست گفته‎است که با گروه‎های اپوزیسیون سوریه روی این صحبت خواهد کرد که چگونه می‎توانند با رژیم بشار اسد به یک توافق برسند.

لاورن تیف همچنان گفت که پس از گفت‌وگوهای روز گذشته ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تصمیم گرفت که در دو یا سه هفته دیگر نیروهای روسی را برای تأمین امنیت در سرحدات سوریه مستقر کند.

اما به‌گفته او این تصمیم پس از توافق با ایران و ترکیه نهایی خواهد شد.

سوریه
سوریه

ایران نیز طرح اعزام عساکرش در سرحدات سوریه به منظور نظارت از مناطق نا امن این کشور را پیشنهاد کرده‎است، اما یک نماینده از اپوزیسیون سوریه گفته‎است که گروه‎های اپوزیسیون با این تصمیم ایران کاملاً مخالف اند، زیرا نیروهای ایرانی در کنار نیروهای دولتی سوریه جنگ می‎کنند.

مذاکرات فعلی که در آستانه پایتخت قزاقستان جریان دارد از سوی روسیه، ترکیه، ایران و ایالات متحده راه اندازی شده‎است، اما در این مذاکرات ستیفن دی میستورا نماینده خاص سازمان ملل برای سوریه نیز به‌عنوان یک اشتراک کننده سهم دارد.

قبل از آغاز مذاکرات در آستانه، اردوی سوریه در جنوب این کشور آتش‌بس یکجانبه را اعلام کرد و گفت که این آتش‌بس برای تقویه تلاش‎های آشتی در این کشور می‎باشد.

بر اساس اعلامیه اردوی سوریه، برای این‎که روند صلح و آشتی ملی حمایت شود از ساعت ۱۲ شب ششم جولای این آتش‌بس اجرا می‎شود.

XS
SM
MD
LG