لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۷

نشنل انترست: ۴راهی که امریکا توسط آن می‎تواند مشکل افغانستان را حل کند


نشریه نشنل انترست مطلب را به چاپ رسانده به قلم جیمز پی فارویل تحت عنوان "چهار راه که امریکا توسط آن می‎تواند مشکل افغانستان را حل کند".

در ابتدای این مطلب آمده‎است، در حالی‎که حکومت امریکا روی نیاز اعزام عساکر اضافی به افغانستان غور می‎کند، پرسش عمده اینست که واشنگتن در پی رسیدن به کدام نتیجه سیاسی در افغانستان می‎باشد، زیرا نیروی نظامی تنها وسیله رسیدن به یک توافق سیاسی است.

نشنل انترست نوشته‎است، در حال حاضر اداره رئیس جمهور دونالد ترمپ روی این غور دارد که آیا عساکر بیشتر به افغانستان بفرستد یا خیر و جیمز متیس وزیر دفاع امریکا به کانگرس کشورش گفته‎است، با فرستادن عساکر بیشتر به افغانستان ظرفیت نیروهای هوایی امریکا در آنکشور افزایش یافته و روند مشوره دهی نیز سریع می‎شود.

جیمز پی فارویل نویسنده این مطلب در ادامه پرسش را مطرح کرده‎است که این خوشبینی وزیر دفاع امریکا تا چی حد می‎تواند واقعبینانه باشد؟

او می‎گوید، امریکا در ۲۰۱۱ میلادی حدود یکصد هزار نیرو در افغانستان داشت و این نیروها تحت رهبری جنرالان ورزیده مانند مک کریستل و دیوید پیترایس ایفای خدمت می‎کردند.

به گفته نشریه نشنل انترنست، پیش از این‎که امریکا موجب قربانی بیشتر عساکرش در افغانستان شود، باید به برخی از پرسش‎ها پاسخ دریافت کند و آن این که آیا فرستادن عساکر بیشتر در نهایت باعث هموار شدن یک راه حل سیاسی در افغانستان خواهد شد؟

نیویارک تایمز و گاردین

روزنامه‎های نیویارک تایمز و گاردین در مورد سفر هیت مجلس سنای امریکا به افغانستان و پاکستان پرداخته‎اند.

گاردین به نقل از اعضای هیت مجلس سنای امریکا نوشته‎است که امریکا هنوز هم راهی برای صلح در افغانستان ندارد.

در این مطلب که از سوی سون ایگل راسموسین از کابل فرستاده شده‎است آمده‎است که، پس از گذشت پانزده سال هنوز هم امریکا برای کامیابی در افغانستان یک استراتیژی ندارد.

اما برخلاف نوشته نشل انترست، هیئت سناتوران امریکایی که از کابل دیدن کردند، می‎گویند، استراتیژی فعلی امریکا در افغانستان بخاطری کامیاب نیست که نیروهای اضافی قبل از این به افغانستان فرستاده نشد.

سناتوران امریکایی چندین بار از اداره دونالد ترمپ خواسته‎اند که استراتیژی جدید اش برای افغانستان را هر چه زودتر نهایی کند و عساکر بیشتر به این کشور بفرستد.

نیویارک تایمز نیز به سفر اخیر هیت سناتوران امریکایی به کابل پرداخته‎است.

روزنامه نوشته‎است، هیئت مجلس سنای امریکا که از افغانستان دیدن کرد، اداره دونالد ترمپ را از خلای دیپلوماتیک هشدار داد.

اعضای مجلس سنای امریکا پس از دیدار شان از کابل بروز سه شنبه به رئیس جمهور ترمپ هشدار دادند که برای جلوگیری از تنش‎های سیاسی و نظامی در افغانستان باید نواقص موجود را برطرف سازد.

XS
SM
MD
LG