لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۰

حضور داعش در موصل تنها ۲۵۰ متر در امتداد دریای دجله باقی مانده‎است


نیروهای عراقی در شهر شمالی موصل آخرین خط دفاعی جنگجویان داعش را شکستاندند، در حال حاضر حضور این گروه تنها در ساحه ۲۵۰ متری در امتداد دریای دجله باقی مانده‎است.

قوماندان‎های نظامی عراق گفته‎اند که شش انتحار کننده گروه داعش روز گذشته تلاش کردند تا نیروهای عراقی را در شهر موصل هدف قرار دهند.

به گفته اردوی عراق، زنان داعشی نیز به میدان جنگ آمده و از اطفال به عنوان سپر انسانی استفاده می‎کنند.

گفته می‎شود که موجودیت زنان و اطفال در میدان جنگ در شهر موصل باعث شده‎است تا حملات هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا به احتیاط راه اندازی شود.

نیروهای عراقی
نیروهای عراقی

استفاده از سپر انسانی در مبارزه برای پسگیری شهر موصل به یک چالش بزرگ در راه حملات هوایی نیروهای ائتلاف مبدل شده‎است.

گروه داعش در ۲۰۱۴ میلادی کنترول شهر موصل را زمانی بدست آورد که با گرفتن مناطق وسیع در عراق و سوریه و خلافت اشرا از مسجد نوری شهر موصل اعلام کرد.

اما اخیراً نیروهای‎که از سوی امریکا مورد حمایت قرار می‎گیرند پیشرفت‎های چشمگیری در شهر موصل عراق و شهر رقه سوریه داشتند.

دو شهریکه پایگاه عمده و اساسی گروه داعش خوانده می‎شدند.

نیروهای عراقی
نیروهای عراقی

با پسگیری شهر موصل بگونه کامل، کنترول داعش تنها به مناطق غرب و جنوب عراق محدود خواهد شد، جایکه هزارها غیرنظامی در عقب خط اول جنگ موجود بوده و راه فرار ندارند.

در مناطقی‎که غیرنظامیان در آن حضور دارند احتمالا که مبارزه برای نیروهای عراقی دشوار خواهد بود.

گروه داعش به ارتکاب جنایت جنگی در عراق و سوریه متهم است و جنگجویان این گروه با داشتن روابط با تندروان در اروپا مسئولیت چندین حمله خونین در کشورهای اروپایی را نیز به عهده گرفته‎اند.

XS
SM
MD
LG