لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۰

ترمپ و پوتین در مورد اوکراین، سوریه، تروریزم و امنیت سایبری بحث کردند


رؤسای جمهور امریکا و روسیه به روز جمعه در جرمنی برای اولین بار رو در رو دیدار کردند.

مقام‌های امریکایی و روسی گفتند که رؤسای جمهور دو کشور درین ملاقات در کنار مسایل دیگر در مورد بحران بر سر برنامه غیر قانونی تسلیحاتی کوریای شمالی نیز صحبت کردند.

ریکس تیلرسن وزیر خارجه امریکا که با سئرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه در ملاقات ترمپ و پوتین حاضر بود به خبرنگاران گفت، رئیس جمهور ترمپ چند بار بر رئیس جمهور پوتین به خاطر ادعا در خصوص مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا فشار وارد کرد.

ریکس تیلرسن وزیر خارجه امریکا
ریکس تیلرسن وزیر خارجه امریکا

تیلرسن افزود، رئیس جمهور پوتین هر نوع مداخله در انتخابات امریکا را رد کرد و گفت، این شاید در حال حاضر یک مسئله پیچیدۀ مورد اختلاف میان دو طرف باشد.

اما سئرگی لاوروف حین ارائه معلومات به خبرنگاران ادعا کرد که رئیس جمهور ترمپ انکار پوتین از مداخله مسکو در انتخابات امریکا را پذیرفت.

وزیر خارجه روسیه افزود که رئیس جمهور ترمپ گفت، او اظهارات واضح پوتین را درک کرد که ادعا های مداخله مسکو حقیقت ندارند و مقام‌های روسی مداخله نکرده‌اند و این اظهارات را پذیرفت.

اما زمانی‌که از وزیر خارجه امریکا سؤال شد که آیا این دقیق است؟ ریکس تیلرسن از ارائه پاسخ خودداری کرد.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا به طور فوری در مورد ملاقات‌اش با رئیس جمهور روسیه تبصره نکرده‌است.

اما اینترفکس خبرگزاری دولتی روسیه از ولادیمیر پوتین نقل کرده که می‌گوید، روی بسیاری مسایل به شمول موضوعات اوکراین و سوریه، تروریزم و امنیت سایبری صحبت کرده‌اند.

سئرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه
سئرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه

سئرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس را تائید کرده‌است که ایالات متحده و روسیه به یک توافق آتش بس در جنوبغرب سوریه که سر از یکشنبه نافذ خواهد شد، دست یافته‌اند.

رئیس جمهور دونالد ترمپ پیش ازین به تکرار خواست بهبود روابط با مسکو را مطرح کرده بود.

اما اداره ترمپ از تحریم‌ها بر روسیه حمایت کرده‌است.

تحریم‌ها بالای روسیه پس از آن وضع شدند که این‌کشور شبه جزیرۀ کریمیای اوکراین را جز قلمرو اش ساخت و از جدایی طلبان مسلح در شرق اوکراین حمایت کرد.

XS
SM
MD
LG