لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۶:۳۰

تبصره یک روزنامه غربی روی عملکرد غیر قانونی نیروهای «ساس» در افغانستان


دیلی اندسندی اکسپرس

نشریه دیلی اندسندی اکسپرس چاپ بریتانیا به عملکرد غیر قانونی نیروهای خاص بریتانیایی در افغانستان که به نام ساس (SAS) یاد می‎شوند توجه نموده، از قول یک عسکر سابق این نیروها که هویت وی افشا نشده‎است، می‎نویسد زمانی‎که عملیات شبانه به پیمانه وسیع در افغانستان آغاز شد، کشتار غیر قانونی در مقررات کاری آن‎ها شامل نبود، ولی همیشه غیر نظامیان افغان در جریان این عملیات کشته می‎شدند، بعداً در سطح عالی استخبارات تائید می‎کرد که آن‎ها افراد ملکی نبوده، قوماندانان طالبان بوده‎اند.

اظهارات این عسکر بریتانیایی بعد از آن نشر می‎شود که در مورد ادعای این‎که پرسونل نیروهای خاص ساس(SAS) بریتانیا در جریان ماموریت در افغانستان، افراد ملکی را با خونسردی کشته و در مورد رویدادها راپورهای نادرست داده‎اند، پولیس نظامی شاهی بریتانیا (RMP) تحقیقات را آغاز کرد.

نشریه دیلی اندسندی اکسپرس از قول این عسکر می‎نویسد که گفته‎است، در موارد خاص در کنار اجساد قوماندان غیر مسلح طالبان اسحله گذاشته می‎شد، تا بعد ثابت ساخته شود که آن‎ها تروریستان بوده‎اند.

نشریه دیلی اندسندی اکسپرس اظهارات سرگرالد هاوارت وزیر سابق دفاع بریتانیا را نیز نشر کرده که گفته‎است، قبل از آغاز هرگونه تحقیقات باید خیلی احتیاط شود، چون می‎تواند به نیروهای خاص ساس (SAS) زیان برساند. به گفته وی نیروهای خاص بریتانیا از اعتبار و حیثیت عالی در جهان برخوردار اند و اگر در محکمه باز فعالیت‎های محرم آن‎ها بررسی شود، احتمال دارد که به این نیروها زیان برسد.

تورنتو سن

روزنامه تورنتو سن چاپ کانادا، مسئله جنگ افغانستان را با اشاره به سرنوشت دو تنی که درین جنگ دخیل بوده‎اند، بررسی کرده‎است که دخیل بودن شان در این جنگ، برای آن‎ها نتایج کاملاً متفاوت در قبال داشته‎است.

به نوشته روزنامه هردوی این افراد حدود سی سال دارند، ولی لاتری یکتن آن‎ها برنده شد و دیگر آن با مشقت زنده‎گی می‎کند.

تورنتو سن می‎نویسد، یکی از این افراد عمر خضر است که در کانادا تولد شده‎است و برای پیوستن با پدر و دوستانش به افغانستان رفته بود تا در جنگ بر ضد نیروهای کانادایی و متحدان بین المللی آن اشتراک کند. دیگر علم خان نام دارد که در افغانستان تولد شده‎است و با نیروهای کانادایی به حیث ترجمان کار می‎کرد.

عمر خضر به کمک چک بیش از ده میلیون دالر امریکایی که برایش داده شد، اکنون میلیونر است و در شهر ادمنتون در کانادا زنده‎گی می‎کند.

ولی علم خان که به دلیل تهدیدهای ناشی از طالبان و جنگجویان گروه داعش مجبور به ترک افغانستان شده‎است، در شهر استانبول سرپناه ندارد و با استفاده از مواد غذایی فاسد از صندوق‎های کثافات، خود را زنده نگهمیدارد.

روزنامه تورنتو سن از قول علم خان می‎نویسد، این بی عدالتیست، از عمر خضر که یک کارمند صحی امریکایی را کشته‎است، معذرت خواسته شده، برایش چک ده میلیون دالری داده می‎شود و این مسئله گیچ کننده‎است.

علم خان به تورنتو سن گفته‎است، به درخواست پناهنده‎گی وی که به حکومت کانادا ارسال شده‎است، هیچ کس پاسخ نمی‎دهد.

علم خان می‎گوید، ۶۰۰ دالر امریکایی معاش ماهانه ترجمانی زنده‎گی اش را خراب کرد. وی با احساس نامیدی نمی‎داند که چرا حکومت کانادا به انسانیت احترام نمی‎کند و این از نظر اخلاقی درست نیست.

روزنامه مذکور می‎نویسد، خانم و دو فرزند علم خان از ترس طالبان در افغانستان پنهان شده‎اند. علم خان که به امید کاناد خود را به ترکیه رسانیده، همه امید هایش به نامه هایست که به احمد حسین وزیر امور مهاجرت کانادا فرستاده‎است، ولی به نظر می‎رسد که گوش‎ها به هر درخواست وی کرده‎اند.

XS
SM
MD
LG