لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۳

​باشنده‎گان پکتیا: خرید و فروش مواد مخدر در گردیز آزادانه صورت می‎گیرد


باشنده‎گان پکتیا از آینده فرزندان شان نگران اند و شکایت می‎کنند که حکومت در جلوگیری از آن ناکام مانده‎است.

باشنده‎گان گردیز مرکز ولایت پکتیا می‎گویند خرید و فروش مواد مخدر در این شهر به صورت علنی جریان دارد و تا حال هیچ مرجع حکومتی جلو آن را نگرفته‎است.

باشنده‎گان شهر گردیز نگران اند که مواد مخدر از نوع چرس، تریاک، پودر و غیره در شهر به فروش می‎رسد و مردم نیز آن را آزادانه به دست می‎آورند و به همین علت آینده آنان با تهدیدات رو به رو خواهد بود.

باشنده‎گان شهر گردیز در رابط به کارو بار مواد مخدر برایم گفتند:

"من فضل الحق باشنده گردیز مرکز پکتیا استم مواد مخدر به گونه علنی به فروش می‎رسد، مردم فروشنده‎گان آن را به حکومت نشان می‎دهد، اما کسی جلو آن را نمی‎گیرد. در این شهر هر آنچه خواسته باشی پیدا می‎شود. پودر، تریاک، افیم، چرس و هر آنچه می‎خواهید اینجا پیدا می‎شود."

وی می‎گوید که برای جلوگیری از خرید و فروش مواد مخدر چند بار از ادارات امنیتی خواسته‎اند که اقدام کنند اما کسی به خواست آنان توجه نکرده‎است.

یکی از کارخانه‌های مواد مخدر در افغانستان
یکی از کارخانه‌های مواد مخدر در افغانستان

یک باشنده دیگر شهر گردیز که نمی‎خواهد نامش گرفته شود به رادیو آزادی گفت که در چوک مرکزی این شهر، جوار مندوی سبزی، در لین غزنی، در کنار مارکیت سفید و در دوکان‎های پایین بالاحصار پودر، چرس و تریاک بگونه آزاد و آشکار فروخته می‎شوند.

به گفته وی این مواد به دلیلی در شهر آزادانه به فروش می‎رسدکه کارمندان ادارات کشفی خود به آن معتاد اند و حتی در کاروبار آن نیز شریک اند.

تنها این چند تن نیست که از چنین مشکل شکایت دارند بلکه شماری دیگری از باشنده‎گان شهر نیز این مشکل را تائید می‎کنند و می‎گویند که مواد مخدر در شهر گردیز بگونه آزاد به فروش می‎رسد.

یک باشنده دیگری شهر گردیز:

" من محمد سالم تخلصم احدی استم. در بالاحصار شهر گردیزنیروهای اردو مستقر اند و در همین جا در دوکان‎های بالاحصار چرس، تریاک، پودر و هر چیزی که بخواهید به فروش می‎رسد، اگر به آن‎جا می‎روید من شما را به آن‎جا می‎برم."

به گفته وی اگر حکومت جلو خرید و فروش و تجارت علنیمواد مخدر را در این شهر نگیرد و فروشنده‎گان آن را مجازات نکند، شهر گردیز به بازار آزاد خرید و فروش مواد مخدر مبدل خواهد شد، که ادامه این وضعیت نسل‎های آینده و جوانان را معتاد خواهد کرد.

مل پاسوال توریالی عبدیانی قومندان امنیه پکتیا تائید می‎کند که مواد مخدر در شهر گردیز خرید و فروش می‎شود، اما برای جلوگیری از آن پیشنهاداتی را به ادارات کشفی سپرده‎اند.

پکتیا
پکتیا

او افزود:

" این نوع گزارش‎ها به ما هم مواصلت کرده‎اند و ما از ادارات کشفی خواسته‎ایم، افرادی که آن را به فروش می‎رسانند و یا آن را قاچاق می‎نمایند، آنان را دستگیر و با آنان برخورد قانونی نمایند و تعدادی از این افراد را دستگیر هم کردیم و آنان را به سارنوالی معرفی نمودیم."

وی می‎افزاید ، تعداد از افرادی که از سوی ادارات کشفی گرفتار شده‎اند، به سارنوالی معرفی شده‎اند، اما مردم هنوز هم باور ندارند که ارگان‎های کشفی و امنیتی پکتیا این افراد را دستگیر و مجازات کرده باشند.

گزارش: داود تپان

XS
SM
MD
LG