لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۹

والی غزنی: در عقب انتقال کودکان به بیرون از کشور برخی شبکه‌های بزرگتر اند


کودکان ربوده شده
کودکان ربوده شده

والی غزنی می‌گوید، نیروهای امنیتی از انتقال ۲۵ کودک به هدف آموزش‌های تروریستی به پاکستان جلوگیری کرده‌اند.

مقام‌ها در ولایت غزنی گفته‌اند، کودکانی که روز گذشته از چنگ آدم ربایان نجات یافته اند، قرار بود به بهانه فراگیری تعلیمات اسلامی برای آموزش‌های تروریستی به پاکستان انتقال شوند.

عبدالکریم متین والی غزنی روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت، این اطفال بین سنین ۴ تا ۱۴ سال اند و بسیاری‌شان بدون آگاهی خانواده، به چنگ آدم ربایان افتاده بودند.

عبدالکریم متین
عبدالکریم متین

به‌گفته آقای متین به اطفال ادویه خورانده شده بود که آنان حواس‌شان‌ را به‌صورت کلی از دست داده بودند که از سوی تیم صحی تحت تداوی قرر گرقتند.

او گفت:

"گمان اغلب‌ما این‌است که این کودکان برای آموزش مسایل تروریستی به بیرون کشور انتقال می‌شدند تا در آن‌جا درس‌های که برای اعمال تروریستی لازم است آموزش داده شود تا برای انجام اعمال تروریستی آماده شوند، این اعمال تروریستی تنها در افغانستان نه بلکه در کشورهای دیگر هم که بخشی از اهداف تروریست‌ها است چنین کودکان را پس از آموزش مسایل تروریستی به آن‌جا ها می‌فرستند."

به‌گفته والی غزنی این کودکان در دو موتر نوع تونس انتقال می‌یافتند که در نزدیک ولسوالی مقر ولایت غزنی، نیروهای امنیتی موترهای عامل‌شان‌ را توقف داده و چهار تن از عاملین این قضیه را دستگیر نمودند.

این مقام محلی همچنان می‌گوید، این چهار تن شامل دو راننده و دو رهنما اند و تلاش‌ها برای شناسایی بقیه عاملین این رویداد ادامه دارند.

افراد دستگیر شده
افراد دستگیر شده

بر اساس معلومات مقام‌های محلی غزنی، این اطفال وضعیت صحی چندان خوبی نداشتند و در حال حاضر در پرورشگاه این ولایت تحت تداوی قرار دارند.

پیش از این هم گزارش‌های وجود داشتند که برخی حلقات تروریستی کودکان و نو جوانان را به بهانه تعلیمات اسلامی به پاکستان انتقال می‌دهند و در آن‌جا برای‌شان مسایل تروریستی آموزش داده می‌شود.

اخیراً وزارت داخله افغانستان گفته‌است، بسیاری از مراکز افراط‌گرایی و تروریستی در خاک پاکستان موقعیت دارند، مراکزی که به‌گفته نجیب دانش سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت، جوانان و نو جوانان را به اعمال تروریستی تشویق می‌کند.

از سوی دیگر مشرانو جرگه افغانستان از عملکرد نیروهای امنیتی غزنی برای جلوگیری از انتقال ۲۵ کودک به پاکستان استقبال کرده‌است.

آصف صدیقی معاون دوم این جرگه که ریاست جلسه عمومی روز سه شنبه را بر دوش داشت گفت، استفاده از جوانان و کودکان برای انجام حمله‌های تروریستی، بخشی از فعالیت مراکز ترویج افراطیت در پاکستان را تشکیل می‌دهد.

آصف صدیقی
آصف صدیقی

او گفت:

"به‌جای اینکه تعلیمات اسلامی را فرا بگیرند، چنین کودکان به انجام اعمال تروریستی در پاکستان تشویق می‌شوند. این کار را که نیروهای امنیتی غزنی انجام داده قابل تقدیر است."

این حادثه در حالی صورت می‌گیرد که نهادهای مدافع حقوق اطفال و دیده‌بان حقوق بشر هشدار داده بودند که طالبان اطفال را آموزش می‌دهند تا در میادین جنگ از آن‌ها استفاده نمایند.

والی غزنی در تازه‌ترین مصاحبه با رادیو آزادی همچنان گفته‌است، در عقب انتقال کودکان به بیرون از کشور برخی شبکه‌های بزرگتر وجود دارند که به‌گفته وی، تلاش‌ها برای شناسایی آنان ادامه دارند.

والی غزنی همچنان می‌گوید که احتمالاً تمام کودکان از ولایت غزنی هستند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG