لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۱

روز جهانی نفوس و نفوس نامعلوم افغانستان!


یازدهم جولای مصادف است به روز جهانی نفوس.

شماری از اعضای ولسی جرگه می‌گویند که افغانستان از جمله محدود کشورهایست که شمار دقیق نفوس آن معلوم نیست.

محمد نعیم لالی حمیدزی یک عضو این جرگه به رادیو آزادی گفت که مقامات افغان در این بخش بیشتر شعاری عمل کرده و اقدامات عملی نداشته اند.

به‌گفته آقای حمیدزی، سرشماری نفوس یک پروسه ملی است و بی‌تفاوتی در برابر این پروسه می‌تواند مشکلات مختلف را به‌وجود آورد.

محمد نعیم لالی حمیدزی یک عضو ولسی جرگه افغانستان
محمد نعیم لالی حمیدزی یک عضو ولسی جرگه افغانستان

وی گفت:

"رهبران حکومت ما در ۱۶ سال گذشته هر چیز را به نفع خود‌شان تغییر داده‌اند و تنها شعار داده‌اند، هرگاه آن‌ها از ناامنی یاد می‌کنند پس در سال‌های نخست که امنیت موجود بود انتخابات ریاست جمهوری و ولسی جرگه برگزار شد چرا سرشماری نفوس را انجام ندادند."

بر اساس معلومات احصائیه مرکزی، افغانستان در حال حاضر نزدیک به ۳۰ میلیون نفوس دارد.

هرچند مسئولان ادارۀ احصائیه مرکزی حاضر به شریک ساختن آخرین معلومات به ما نگردیدند، اما این اداره ارزیابی‌اش را در مورد شمار احتمالی نفوس افغانستان در اوایل سال جاری نشر کرد.

در اثر جنگ‌های داخلی و ناامنی‌ها در کشور از سال ۱۳۵۸ به این طرف سرشماری دقیق نفوس در افغانستان صورت نگرفته‌است.

پیش از این وزارت صحت عامه افغانستان نگرانی نشان داده بود که ممکن تا دو سال آینده نفوس افغانستان دو برابر گردد که این کار در کنار دیگر موارد، مشکلات را در بخش سکتور صحت نیز ایجاد خواهد کرد.

کارشناسان بخش اقتصادی می‌گویند، تا زمانی‌که شمار دقیق نفوس افغانستان مشخص نگردد مشکل خواهد بود که پروژه‌های در حال تطبیق شدن تأثیرگذاری خوب داشته بتوانند.

به باور این کارشناسان تمام پروژه‌ها در افغانستان بر اساس تخمین تطبیق شده‌است که ادامه این کار نه‌تنها مشکل مردم را کاهش نمی‌دهد، بلکه آن را بیشتر نیز می‌سازد.

تاج محمد اکبر یکی از این کارشناسان در این مورد گفت:

"تا زمانیکه احصائیه معلوم نباشد بدبختانه ما نمی‌توانیم که وضعیت مالی خود را کنترول کنیم، نمی‌توانیم که در ولایات کشور پروژه‌های انکشافی را تطبیق کنیم، نمی‌توانیم که توازن سیاسی را به‌وجود بیاوریم و متأسفانه نمی‌توانیم که یک اجتماع قوی و تخنیکی را بوجود آوریم."

روز بین‌المللی نفوس در سال ۱۹۸۹ میلادی از سوی ملل‌متحد نام گذاری شده‌است.

در روز جهانی نفوس، کشورهای مختلف جهان معلومات در مورد چالش‌ها و فرصت‌ها فرا راه اتباع‌شان را شریک می‌سازند.

از این روز در افغانستان در حالی تجلیل می‌گردد که از چند دهه به این‌طرف رقم دقیق نفوس در این‌ کشور معلوم نبوده و ممکن نیست که این مشکل به زودی حل گردد.

کارشناسان امنیتی افغان می‌گویند که معلوم بودن رقم دقیق نفوس بالای تأمین امنیت در کشور نیز تأثیر دارد.

یوسف امین ځاځی یکی از این کارشناسان می‌گوید، هرچند با توجه به وضعیت فعلی مشکل است که رقم دقیق نفوس به زودی معلوم گردد، اما تکمیل شدن این پروسه برای تأمین امنیت بسیار مهم است.

این‌که مشخص نبودن رقم دقیق نفوس مردم را با چه مشکلات روبه‌رو کرده‌است؟ دو تن از باشنده‌گان کابل درمورد می‌گویند:

"اسم من فضل‌الحق است، به این جنگ و کشمکش‌ها تعداد نفوس معلوم می‌شود تمام این تأثیرات از نبود شمار دقیق نفوس است."

"من نقیب‌الله باشنده کابل هستم، مشکلات بسیار پیدا می‌شود به‌طور مثال در بخش صحی در یک ولایت که در شش ولسوالی معلوم باشد که ما چه تعداد تشکیلات کلینیکی داشته باشیم و تدابیر امنیتی را چگونه اتخاذ کنیم."

ناامنی، نادیده گرفتن موضوع سرشماری، اختلافات سیاسی، ضعف حکومتداری و عدم موجودیت یک برنامه منظم و همه‌جانبه برای سرشماری دقیق، از مشکلات بزرگ عنوان می‌گردند که مانع را در برابر سرشماری دقیق نفوس ایجاد کرده‌اند.

گزارش: حدیث پردیس

XS
SM
MD
LG